Volvo testar laddning utan sladd

2010-01-13 08:16  
Hoppas på sladdlös laddning

Volvo vill slippa sladdar i sina framtida elbilar och laddhybrider. Därför deltar företaget nu i tester av olika system för induktiv laddning.

Volvo samarbetar med det belgiska test- och utvecklingscentrumet Flanders’ Drive. Alla studier och tester sker i Belgien. Volvo bidrar med teknisk kunskap och deltar i utvärderingen av försöken.

- Induktiv laddning är helt klart en intressant lösning, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Specialvagnar.

Ett av de system som Volvo granskar särskilt noggrant är det som Bombardier använder i sin nya spårvagn Primove.

Primove laddas genom att man lägger kablar i gatan och montera spolar på undersidan av spårvagnen. På så sätt blir det möjligt att överföra ström från primärkretsen till sekundärkretsen utan mekanisk kontakt mellan vagn och kraftkälla.

Systemet överför endast energi i de sektioner som täcks av spårvagnen.

Volvo arbetar just nu med sitt elbilsprojekt C30 BEV. Tillsammans med Vattenfall har Volvo också satsat tre miljarder kronor i det gemensamma bolaget V2 Plugin Hybride Vehicle Partnership.

Om cirka tre år är det tänkt att de första bilarna ska finnas på marknaden. Då kommer de fortfarande att laddas med sladdar, enligt Lennart Stegland.

Induktiv laddning lär dröja ytterligare ett antal år.

Däremot råder det inget tvivel om att arbetet med att hitta alternativ till trassliga sladdar och krångliga kontakter pågår för fullt inom bilindustrin.

Nissan, Mitsubishi, GM i samarbete med Toyota är några företag som just nu utvecklar egna system för "plug-free" laddteknik.

En japansk lastbilstillverkare har tagit fram en induktiv laddningsplattform. I Korea pågår försök med att ladda stadsbussar via magnetremsor i gatan.

Även Better Place – som samarbetar med bland andra Renault/Nissan med att bygga en infrastruktur för elbilar - tänker använda ett induktivt laddsystem.

I ett första steg handlar det om att ladda batterierna i stillastående bilar. Nästa steg är att ladda bilar i rörelse, med hjälp av magnetremsor eller kablar i vägarna.

Med sådana system, som laddar i realtid, kan fordonen utrustas med mindre batterier. Det skulle inte bara göra elbilarna lättare, utan även betydligt billigare.

Men för att tekniken ska bli verklighet krävs det att biltillverkarna kan nå en bättre verkningsgrad på den sladdlösa överföringen av el.

Det gäller också att undvika att laddandet skapar elektromagnetiska störningar.

Flanders Drive

Flanders Drive är en del i en satsning från flamländska regeringen och EU med syfte att stärka fordonsunderleverantörerna i Flandern, speciellt med avseende på produktutveckling. Organisationen driver också ett test- och utvecklingscenter för fordonskomponenter.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt