Samarbetsgruppen som fått namnet H2Accelerate anser att en storskalig användning av vätgasdrivna lastbilar är det som krävs för att möta den europeiska ambitionen om nettonollutsläpp år 2050. Volvo, Daimler, Iveco, OMV och Shell ingår. Syftet är att arbeta fram förutsättningar för en stor satsning på vätgaslastbilar i Europa.
“Samtidigt som ett växande antal regeringar och företag ansluter sig till den gemensamma visionen om ett energisystem utan utsläpp, anser bolagen inom H2Accelerate att vätgas är ett nödvändigt bränsle för att fullständigt få bort koldioxid ur lastbilssektorn”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
I första fasen ska ett 100-tal lastbilar sättas på vägarna i utvalda kluster. Samtidigt ska ett 20-tal tankstationer med hög kapacitet byggas och utvärderas.
I andra fasen, som inleds under andra halvan av 2020-talet, kommer tusentals bränslecellslastbilar att serieproduceras. Fler än 10 000 lastbilar ska snabbt uppnås. Tankstationer kommer samtidigt att byggas ut så att de täcker ”stora korridorer” i Europa.
Volvo och Daimler har sedan tidigare tecknat avtal om att bilda ett samriskbolag för utveckling av bränslecellssystem.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.