Volvo Pentas teknik gör båtar ”självangörande”

2018-07-05 09:48  

En båt som klarar av att hitta- och angöra ledig kajplats. Volvo Pentas nya teknik ska underlätta stressen för angöringsnervösa. Nu har de demonstrerat sitt nya system.

Utvecklingen av automationsteknik går i rasande tempo. Och även om rubrikerna framförallt är relaterade till bilindustrin – händer det mycket inom andra fordonsslag.

Volvo Penta visade under Volvo Ocean Race upp sin självdockande båt – och tekniken lär locka många storbåtsägare.

Självparkerande bilar har funnits ett tag och tekniken är beprövad. Nu kommer de alltså för första gången till den marina världen. Och det har inte varit att bara lyfta över teknieken. För till skillnad från asfalt – rör sig vattenmassorna.

Under uppvisningen så hade Volvo Penta en nätt 68-fots yacht som bara med en knapptryckning klarade av att linjera sig och backa in mellan två segelbåtar.

– Att angöra är en av de mest utmanande manövrarna – att misslyckas kan vara pinsamt, dyrt och farligt, säger Björn Ingemanson, chef för Volvo Penta i ett pressmeddelande.

Systemet förlitar sig på två existerande tekniker och kräver utöver båtens vanliga sensorer ytterligare en placerad i båten – samt att bryggan har ”möjliggjorts” för automation genom att ha sensorer.

Tekniken som styr båtarna

De system som används är dels Inboard Performance System, som innebär att man kan styra båten med en joystick. Tekniken innebär bland annat att man med en hand enkelt kan manövrera en större båt och exempelvis rotera den kring sin egen axel.

Den andra tekniken kallas för ”Dynamic Positioning Functionality”. Denna gör att båten ligger stilla på samma position i vattnet – oavsett hur hårt det blåser eller hur strömt det är. Systemet använder sig av gps-data och när det aktiveras är det ungefär som att man lagt i en handbroms.

Tillsammans gör de båda att båten lugnt och stilla kan positionera sig för angöring och sedan med fören, aktern eller sidan köra in mot en kaj.

Läs mer: Volvo Penta lovar att elektrifiera senast 2021

Tekniken har som sagt demonstrerats men Volvo Penta säger att den inte kommer att lanseras kommersiellt förrän tidigast 2020. Först till privatpersoner, därefter till varv, hamnar och annan marin verksamhet.

Intressant nog är att systemet inte enbart blir något för nybåtsmarknaden. Enligt Volvo Penta ska alla båtar med IPS-teknik kunna få ”eftermontering” av funktionen.

Kolla in hur det hela fungerar i videon nedan.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL