Fordon

”Volvo passar på när de ändå gör om allt”

Individuell framhjulsupphängning har stått på lastbilstillverkarnas önskelistor länge. Men för att det ska vara möjligt krävs anpassning av lastbilens chassi, och det görs lämpligen i samband med att man lanserar en ny fordonsgeneration.

Publicerad

På lastbilar sker detta inte så ofta. Såväl Volvo som Scania och MAN har chassin som i grunden stammar från 90-talet, och som i dag alltså har 20 år på nacken. Självklart gör alla tillverkare större eller mindre ansiktslyftningar, och alla har tvingats ta fram nya motorkonstruktioner i takt med att avgaskraven ändrats.

Det är också det senaste utsläppskravet, Euro 6, som har drivit på omkonstruktioner i hytt och chassi. Det krävs enkelt uttryckt större luftinsläpp för att få bättre kylning till motorn, och då passar Volvo på att göra ett större generationsskifte. Och när man ändå håller på, varför inte se till att man kan få en delad framaxel på plats.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här