Fordon

Volvo ökar försäljning

Stefan Jacoby, vd och koncernchef för Volvo Personvagnar. Foto: Volvo PV

Volvo tar fler marknadsandelar i Europa. Den totala bilförsäljningen går dock sämre. Det visar ny statistik.

Publicerad

I september sålde Volvo Personvagnar 24 885 bilar i Europa jämfört med 20 441 samma månad förra året, en ökning på 21,7 procent. I september har Volvo ökat sin marknadsandel med 0,4 procentenheter, från 1,6 procent till 2 procent. Det visar färsk statistik från den europeiska branschorganisationen Acea, som TT tagit del av.

Bäst säljer Volkswagen. Sedan september förra året bolaget plockat ytterligare marknadsandelar och gått från 11,1 procent till 12,3 procent.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här