Volvo och Sverige värst i EU på CO2-utsläpp

2009-09-23 15:45  

I inget annat land i EU säljs så törstiga bilar som i Sverige. Och de törstigaste tillverkas av Volvo. Trots en minskning av genomsnittlig förbrukning behåller vi den föga hedrande tätplatsen i listan över bilmarknader och bilmärken med högst utsläpp av koldioxid.

Volvo är numera törstigaste bilmärket i Europa med ett genomsnittligt utsläpp av 179 gram koldioxid per kilometer. Det är visserligen en minskning med 1,4 gram jämfört med första halvåret förra året. Men tidigare värstingen Mercedes minskade med 6,8 gram (till 178,8 gram) och slapp med knapp marginal koldioxidens europeiska skampåle.

Genomsnittligt utsläpp av koldioxid för de drygt 100 000 bilar som såldes i Sverige första halvåret i år var 166,5 gram per kilometer. Det är visserligen en minskning med 7,6 gram, men förändrar inte det faktum att svenska bilar är törstigast i EU. Samtidigt minskade nämligen EUs genomsnitt med 7,1 gram till 147,5 gram koldioxid per kilometer. I procent minskade faktiskt Sverige något mindre än genomsnittet.

Siffrorna presenteras av konsultföretaget JATO som jämfört försäljningen första halvåret i år med samma period förra året. Man har analyserat de 25 största bilmärkena i Europa, vilket gör att Saab inte är med på listan, inte heller extremt törstiga bilar som Ferrari och Land Rover.

Frankrike är landet med snålast bilar medan Fiat ljuset bland tillverkarna. Bästa på att minska utsläppen, av europeiska bilmärken, var Audi med minus 15,2 gram till 141,6 gram per kilometer. Det land som minskat utsläppen från nybilar mest är Irland (minus 17,1 gram) med Tyskland som tvåa (minus 11,3 gram). I Tyskland förklaras en stor del av minskningen med skrotpremiens utformning som stimulerade ägare av gamla bilar att köpa en ny och liten bil.

Anledningen till de dåliga siffrorna för Sverige är dels att vi köper större bilar än snittet för Europa och dels att andelen dieseldrivna fortfarande är lägre.

Men siffrorna är inte alltid så lätta att jämföra. De etanolbilar som säljs i Sverige räknas som bensinbilar i utsläppshänseende, trots att en stor del av dem huvudsakligen körs på etanol. Detsamma gäller för Volvo, där en stor del av den svenska försäljningen består av bilar som kan gå på E85-bränsle.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt