Volvo och GE jobbar för norsk Gripen-affär

2008-11-06 16:05  
Stora pengar på spel för Volvo och GE när Saab ska sälja Gripen Next Generation till Norge och andra länder. Foto: Peter Karlsson

Svenska Volvo Aero och amerikanska GE Aviation samlar sig för en norsk motköpsoffensiv för att locka Norge att välja stridsflygplanet Gripen Next Generation med GE:s F414-motor.

Både Volvos dotterbolag Volvo Aero och General Electrics flygdivision GE Aviation är aktivt med och utvecklar det nya svenska stridsflygplanet Gripen Next Generation.

Den motorn, F414b, som Volvo Aero är med och bygger, ska sitta i det nya, starkare Gripenplan som nu utvecklas och som testas i det hittills enda flygande exemplaret – Gripen Demo.

Det är en variant av GE:s militära flygmotor F414, som bland annat sitt i det amerikanska stridsflygplanet F18 Super Hornet.

Nedräkningen har börjat
Om exakt sex veckor, den 19 december, ska den norska regeringen bestämma sig för vem som får leverera de 48 nya stridsflygplan som Norge ska ha i stället för dagens amerikanska F16-plan.

Det ligger i både Volvo Aeros och GE Aviations intresse att Norge väljer Gripen Next Generation. Volvo Aero, som tillverkar flera komponenter för F414b-motorn är med och delar riskerna och intäkterna inom F414-programmet.

Därför har Volvo Aero och GE Aviation i dag avtalat om att gemensamt försöka hitta fler möjligheter för norsk industri att få samarbetsavtal med Saabs dotterbolag Gripen International.

- Vi hoppas att avsiktsförklaringen resulterar i ett utvidgat samarbete med GE. Vi ser stora möjligheter, i synnerhet på tillverkningssidan i Norge, säger Odd Tore Kurverud, vd för Volvo Aero Norge AS i ett pressmeddelande på torsdagen.

Saab och Gripen International har redan ett 40-tal samarbetsavtal med norska företag som direkt och indirekt är kopplade till Norges köp av Gripen Next Generation.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt