Volvo laddar hybrid med nytt batteri

2006-03-14 23:00  
Effpowers batterier på traditionell bly-syra-teknik men är effektivare än traditionella batterier. Elmotorerna används vid starter och accelleration och batterierna laddas under färd med den energi som frigörs vid inbromsningar.

En nyckelkomponent i Volvos stora satsning på hybridteknik för tunga fordon är ett nytt svenskt batteri som utvecklats av Göteborgsföretaget Effpower. Det nya batteriet kostar en femtedel av dagens batterier baserade på nickelmetallhydrid.<br></br>

Nu förbereder Effpower produktion i stor skala.
- Det är en oerhört intressant teknik. Jag tror chansen är väldigt stor att det kommer att sitta batterier från Effpower i framtidens hybridfordon, kommenterar Volvos tekniska direktör Lars-Göran Moberg.

Volvo har ett nära samarbete med Effpower och planerar att provköra en egen hybridbuss med det nya batteriet efter sommaren.

Nyckeln i Volvos nya satsning
Det är framförallt det låga priset i kombination med hög prestanda som lockat Volvo att satsa på Effpowers teknik. Batteriet är en nyckelkomponent i den stora satsning som Volvo nu gör på att industrialisera hybridtekniken för tunga fordon.

För Effpower är det ett genombrott att Volvo nu deklarerar att man satsar på tekniken.

- Men Volvo har ingen exklusiv rätt. Vi för diskussioner även med andra fordonstillverkare, säger Effpowers vd Per Svantesson.

Bara hälften så mycket bly
Effpower har sedan 1999 arbetat med att utveckla ett billigt och effektivt bipolärt blysyrabatteri. Genom att baka in blyet i en porös keramisk platta undviks problem med läckage och korrosion. Blyhalten kan också halveras jämfört med vanliga blysyrabatterier.

Genom ett samarbete med den österrikiska batteritillverkaren Banner förbereder sig Effpower för serieproduktion.

- Just nu pågår prototyptillverkning men vi har tryckt på knappen för att investera i produktionsverktyg. Serieproduktionen kan komma igång under 2007 eller 2008, säger Per Svantesson.

Får 120 miljoner i nytt kapital
I dagarna blir det dessutom klart att Effpower tar in 120 miljoner kronor i nytt riskkapital. Då kommer också två nya ägare in i bolaget vid sidan av Volvos riskkapitalbolag Volvo Technology Transfer, Industrifonden och familjen Gylling, grundare av batteriföretaget Optima.

Jämfört med dagens nickelmetallhydridbatterier som bland annat används i Toyotas hybridbil Prius, kommer priset på Effpowers batteri att komma ner till en femtedel.

- En stor fördel är att blysyratekniken är etablerad och att vi i stor utsträckning kan använda samma produktionsutrustning, säger Per Svantesson.

Effpower har nio fast anställda och ytterligare ett tiotal personer är engagerade i projektet. Företaget har tidigare presenterats i Ny Tekniks tillväxtserie, Teknik i tillväxt (www.nyteknik.se/tillvaxtforetag).

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt