Volvo har klarat krisen bättre än väntat – än så länge

Volvos vd Martin Lundstedt.

En rapport med bättre resultat än förväntat – men AB Volvo ser trots det stora utmaningar i spåren av coronapandemin.

Bolaget redovisar en förlust före skatt på 90 miljoner kronor för andra kvartalet vilket kan jämföras med vinsten på 14,6 miljarder kronor samma period året före.

Det justerade rörelseresultatet kom samtidigt in på 3,27 miljarder kronor. Det resultatet krossade analytikernas förväntningar som i genomsnitt låg på blott 17 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

– Vi har genomfört ett mycket svårt kvartal på ett mycket bra sätt. Att klara ett omsättningstapp på det här sättet är en styrka. Koncernen kommer att komma ut starkare ur det här, säger Martin Lundstedt.

Volvo fick bland annat draghjälp av positiva valutaeffekter, som påverkade rörelseresultatet med 341 miljoner kronor.

– Vår bransch har blivit väldigt hårt drabbad och i skenet av det har man levererat ett bra resultat med en marginal på 4,5 procent, säger Lundstedt.

Läs mer: Polestarchefen om rivalen: ”Är ett designfel”

Efterfrågar fler svar

Enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, tyder fredagens siffror på att Volvo som koncern står bättre rustad inför kriser än tidigare.

– Historiskt har man haft svårt att hantera svängningar på marknaden och alla kommer ihåg de stora förluster man hade 2009. I det här kvartalet tappar man nästan 40 procent av försäljningen men redovisar trots det en rörelsemarginal på 4,5 procent. Det är en väldigt bra rapport givet förutsättningarna, säger han.

Däremot efterfrågar Engellau fler svar kring framtiden.

– Man hade velat ha lite mer saker att gå på. Samtidigt är det ett bevis på att de är lika osäkra på framtiden som vi andra är, säger han.

Läs mer: Över 1 000 jobb försvinner från Volvo i Sverige

I den senaste rapporten var antalet orderingångar av lastbilar, som låg på negativa nivåer efter att flera återförsäljare gjort avbeställningar samtidigt som få nya beställningar gjordes, ett av bolagets stora frågetecken.

Den här gången föll nettoorderingången till 26 507 lastbilar, från 47 821 lastbilar under motsvarande kvartal i fjol.

– Det är en kraftig nedgång jämfört med förra året, men i skenet av att vi i april hade nivåer som låg nära noll är trenden positiv. Sedan dess har vi sett en successiv återhämtning, säger Martin Lundstedt.

Läs mer: Volvo Penta utvecklar elektrisk drivlina till brandbilar

Leveransras i Nordamerika

Flera av Volvos största marknader, bland annat USA och Brasilien, har drabbats hårt av coronaviruset. Där spår Lundstedt att det kommer ta tid innan man är tillbaka på liknande nivåer som före pandemin.

Däremot ökar efterfrågan i de regioner som har kommit längre fram i coronafasen.

– I Asien och Kina har vi sett en stark återgång. Europa har också kommit mycket längre men tittar man globalt så är Nord- och Sydamerika liksom Australien mitt i pandemin. Vi måste hela tiden anpassa bolagets aktivitetsnivå, säger Lundstedt.

I juni meddelade Volvo att personalstyrkan ska minskas med 4 100 anställda på tjänstemannasidan, varav 1 250 av dessa i Sverige. Och på en stor del av bolagets fabriker är anställda fortfarande permitterade i olika utsträckning. Det kommer att fortsätta även under hösten.

– Det kommer delvis att pågå, sedan får vi se hur det ser ut. Vi måste övergå från tillfälliga åtgärder till mer långtgående åtgärder, säger Lundstedt.

Robin Salomonsson/TT

Tobias Österberg/TT

Joakim Goksör/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt