Volvo har fått patent på den glidande ratten

2020-10-10 07:15  
Foto: Volvo Cars

Höger- eller vänstertrafik? Med Volvos patent spelar det ingen roll. Deras ratt som dras på en skena kan enkelt flyttas – och föraren kan till och med sitta placerad i mitten.

Visst, en majoritet av världens nationer har högertrafik, men som biltillverkare är det svårt att ignorera länderna där man istället vill ha ratten på höger sida. Utöver Storbritannien ingår en hel hoper av imperiets tidigare kolonier, och deras grannar.

Det handlar om Australien samt ett tiotal länder i Afrika, men också flertalet i Asien. Av 141 länder är det 54 som har vänstertrafik. Många är små önationer men där ingår å andra sidan några av de mest folkrika nationerna i världen – som Indien, Indonesien, Pakistan och Japan.

Biltillverkare har försökt minska kostnaderna det innebär att spegelvända hela instrumentpanelen. Ett exempel är BMW:s första version av Mini som hade en centralt placerad hastighetsmätare. Men med så kallad drive-by-wire öppnas nya möjligheter.

Lösningen innebär att exempelvis gaspedalen inte någon mekanisk anslutning till motorn, alternativt ratt eller bromsar med bilens hjul. Volvo har utnyttjat drive-by-wire för att utveckla en ratt som sitter på en skena, vilket innebär att den kan dras till höger eller vänster förarplats.

Nu har Volvo fått sitt patent godkänt, rapporterar Autoblog. Enligt biltillverkaren kan pedalerna bytas ut mot tryckkänsliga plattor, och deras lösning innebär att man faktiskt kan välja att köra bilen centralt placerad, som i en McLaren F1.

Bilarnas instrumentkluster är på väg att ersättas av digitala paneler, och på många prototyper sveper de hela vägen mellan a-stolparna. Som alternativ torde en panel som flyttar sig med ratten vara en enkel och prisvärd sak. Och med en ökande autonomi är det ju lätt att se fördelarna med att kunna skjuta undan ratten när bilen kör på egen hand.

John Edgren

Mer om: Volvo Cars Patent

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt