Volvo håller båten helt stilla i vågorna

2010-04-27 23:00  
Så funkar tekniken. Grafik: Jonas Askergren/Volvo Penta

Stora båtar som borrar olja eller lägger rör kan stå stilla på sjön även i oroligt väder. Det borde även små båtar kunna, tänkte några ingenjörer på Volvo Penta och CPAC. Nu har de fått Volvos teknikpris.

- Men det var lite mer komplicerat än vi trodde, säger Lennart Arvidsson, projektledare på Volvo Penta.

- Från början är det inte så svårt. Vi har en gps-antenn, med två mottagare för att få riktning, och den skruvar man fast på taket och kopplar in i närmsta körstation på båten. Med en sladd.

Och så en knapp att trycka på när man vill att båten ska stå still?

- Just det. Men det är nu det komplicerade börjar. Antennen räknar ut sin position och skickar signaler till båtens EVC (Electronic Vehicle Control), alltså datahjärnan.

- Den räknar om och skickar nya signaler som styr rodret, motorvarvet, växellådan, propeller och slir. Det är en enorm matris som räknar ut precis hur kraftvektorerna ska verka för att hålla båten i position.

Men det är ju bara matematik, det ska väl en ingenjör kunna?

- Jo, men matematik på högsta nivå. Och sen blir det hela ännu mer komplicerat när man vill att båten ska röra sig mjukt.

Mjukt?

- Som kapten på båten har du kanske folk ombord som går och står lite varstans. Båten står still och allt är lugnt. Så passerar plötsligt en större båt som drar upp svall och ni flyttas några meter i sidled.

- Det värsta som kan hända nu är att båten gör ett ryck. Folk kan trilla och slå sig, eller falla i sjön. Vi har fått lägga mycket möda på det här med mjukhet, och när man ska offra position i förhållande till mjukhet.

Hur länge har ni hållit på?

- Den första idén kom 2006, det var ingenjörerna på CPAC som började, våra specialister på styr- och kontrollsystem. De gjorde de första försöken och såg att det gick ryckigt. Det behövde passas ihop med dreven. Och industrialiseras. Det är där jag kom in i bilden, som drevspecialist och projektledare. Projektet blev formaliserat i oktober 2007.

Vad ska man ha det till?

- Om man väntar på broöppning eller en sluss i Göta kanal, det är strömt och trångt med andra båtar. Då är det guld att kunna ligga still vid sin position. Eller när man lägger till. Man kan stå still, medan besättningen förbereder med tampar och annat.

Kan man hitta tillbaka till sitt bästa fiskeställe? Förr fick man ju göra märke i relingen...

- Du menar lägga in ett minne? Den funktionen har vi inte än, men det går lätt att ordna.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt