Fordon

Volvo gör autonoma fordon till eget affärsområde

Volvo Veras första kund är logistikföretaget DFDS. Foto: Volvo Lastvagnar

UPPDATERAD. Ökad efterfrågan från kunder gör att lastbilstillverkaren Volvo placerar autonoma transportlösningar i ett eget affärsområde.

Publicerad

De senaste åren har vi fått se ett antal projekt från Volvokoncernen som på olika sätt kan komma att göra föraren överflödig i framtiden. Den autonoma lastbäraren HX02 från Volvo CE som demonstrerats i en bergtäkt utanför Göteborg är ett exempel. Ett annat är det hyttlösa dragbilskonceptet Vera som presenterades för drygt ett år sedan och som redan fått sin första kund. I en norsk kalkgruva kommer dessutom autonoma FH-lastbilar transportera material längs en fem kilometer lång sträcka.

Insatserna följer den globala trend där framför allt amerikanska teknikbolag driver på utvecklingen mot autonoma transporter – och de etablerade fordonstillverkarna hakar på. Volvokonkurrenten Scania har på samma vis presenterat flera liknande lösningar. Under andra kvartalet i fjol skapade Scania det nya affärsområdet Autonoma lösningar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här