Fordon

Volvo gör autonoma fordon till eget affärsområde

Volvo Veras första kund är logistikföretaget DFDS. Foto: Volvo Lastvagnar

UPPDATERAD. Ökad efterfrågan från kunder gör att lastbilstillverkaren Volvo placerar autonoma transportlösningar i ett eget affärsområde.

Publicerad

De senaste åren har vi fått se ett antal projekt från Volvokoncernen som på olika sätt kan komma att göra föraren överflödig i framtiden. Den autonoma lastbäraren HX02 från Volvo CE som demonstrerats i en bergtäkt utanför Göteborg är ett exempel. Ett annat är det hyttlösa dragbilskonceptet Vera som presenterades för drygt ett år sedan och som redan fått sin första kund. I en norsk kalkgruva kommer dessutom autonoma FH-lastbilar transportera material längs en fem kilometer lång sträcka.

Insatserna följer den globala trend där framför allt amerikanska teknikbolag driver på utvecklingen mot autonoma transporter – och de etablerade fordonstillverkarna hakar på. Volvokonkurrenten Scania har på samma vis presenterat flera liknande lösningar. Under andra kvartalet i fjol skapade Scania det nya affärsområdet Autonoma lösningar.

I samband med kvartalsrapporten gör nu Volvo samma sak och meddelar att de vid årsskiftet skapar ett nytt affärsområde autonoma transportlösningar. Åtgärden kan låta som en pappersprodukt men innebär till exempel att området får ett lönsamhetsansvar. Produkter som idag utvecklas och testas av Volvo Trucks och Volvo CE kommer till en början också placeras under Volvo Autonomous Solutions.

Tydligt ökad efterfrågan

Volvo har märkt av en tydlig ökning av efterfrågan på autonoma transportlösningar från kunder.

– Vi har en bredd inom Volvokoncernen, både när det gäller vårt erbjudande och vår erfarenhet av olika tillämpningar, som gör att vi har en unik möjlighet att ta fram kundanpassade lösningar. Därför samlar vi nu expertis och resurser i ett affärsområde med lönsamhetsansvar för att ta autonoma transportlösningar till nästa nivå, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef, i ett uttalande.

Hur många personer som kommer att arbeta inom affärsområdet är ännu för tidigt att säga, enligt Anna Abenius, assisterande presschef på Volvo.

Hon vill heller inte säga något om vilken omsättning företaget förväntar sig från de autonoma produkterna.

– Men vi kan säga att det finns ett stort intresse för denna typ av erbjudande, både från vår existerande kundbas men också från en ny potentiell kundbas, skriver hon i ett mejl till Ny Teknik.

Affärsområdet aktiveras den 1 januari nästa år och det finansiella resultatet kommer att redovisas som en del av Volvo Lastvagnar. Rekryteringen av en chef är inledd.

Uppdaterad version: Artikeln har tillförts ny information efter kontakt med Volvo.