Volvo får rekordstor order på el-lastbilar

2021-10-06 07:33  

Volvo har fått en order på 100 eldrivna lastbilar. Enligt bolaget är det den hittills största beställningen för Volvo och också en av de största i världen så här långt.

- Ett genombrott, kommenterar vd Roger Alm den nya affären.

Beställare är danska DFDS, norra Europas största rederi- och fraktbolag.

- Det är kanske världens största affär av tunga el-lastbilar. Affären är ett genombrott för hela elektrifieringen inom transportnäringen. Ett bevis att transformationen mot fossilfria transporter händer, säger Roger Alm, vd för Volvo lastvagnar.

Klarar 30 mil på en laddning

Affären gäller den tunga modellen "Volvo FM Electric" som börjar serieproduceras under hösten 2022. De första leveranserna till DFDS sker under det fjärde kvartalet 2022, resten under 2023.

Läs mer: Så tyst rullar Volvos nya elektriska lastbilar – Ny Teknik har testat

- De kommer att användas för regionala transporter i Sverige och andra länder i Europa, säger Roger Alm.

Lastbilarna kan lasta 44 ton och köra uppemot 300 kilometer på en laddning. Med en kortare laddning, under exempelvis ett lunch-stopp, blir räckvidden längre.

Kan monteras i Göteborg

Enligt Volvo har några hundra el-lastbilar över 16 ton registrerats i Europa hittills i år, runt 40 procent av dem har levererats av Volvo. Lastbilstillverkaren har som mål att hälften av fordonen som levereras till kunder ska vara fossilfria 2030.

- Vi hoppas att det här ska få fler kunder att ta steget in i transformationen mot fossilfria transporter och att vi kan skala upp försäljningen.

Läs mer: Volvos nya test: 60 tons ellastbil kör rutt på 15 mil

El-lastbilarna kommer med all sannolikhet att monteras i Tuvefabriken i Göteborg, enligt Alm.

- När volymen ökar över tid kommer vi säkert använda alla fabriker. Men just nu kommer de att produceras i Tuve, säger Roger Alm.

Jonas Grönvik/TT

Mer om: Volvo Eldrift

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt