Volvo får bra betyg i jätteundersökning

2011-10-27 15:54  

Volvo rankas som bästa europeiska bilmärke, och bättre än de amerikanska, i en omfattande konsumentundersökning i USA.

(Uppdaterad) Den återkommande undersökningen från Consumer Reports med bilägarna syn på kvalitet är glädjande läsning för bilföretaget i Göteborg. Volvo hamnar på plats 10 i undersökningen som gjorts bland 1,3 miljoner konsumenter. Det är visserligen en nedflyttning med två platser sedan förra årets undersökning, men Volvo är bästa europeiska märke och bättre än de inhemska märkena.

Nio japanska bilmärken ligger före Volvo, med Toyotaägda Scion i topp följt av Lexus, Acura, Mazda, Honda, Toyota m fl.

Efter Volvo kommer koreanska Hyundai och Kia.

Av de amerikanska märkena har Jeep tagit ett rejält kliv upp på listan och hamnar på plats 13. Chrysler kommer på plats 15.

Volkswagen rullar in på plats 16, Mercedes på plats 18 och BMW på plats 19.

Ford föll tio platser och hamnade på 20e plats, mycket för att deras infotainmentelektronik har krånglat senaste året.

Riktigt illa gick det för Porsche och Jaguar, som tog de två bottenplatserna. För Porsche var fallet stort, förra året innehade den tyska lyxbilen andraplatsen.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt