Volvo Cars investerar i snabbladdande israelisk batteriteknik

2022-04-19 12:21  
Massproducerade utvärderingsceller av Storedots litiumjonbatteri som ska gå att snabbladda på fem minuter.  Foto: Storedot

Med en anod av nanokisel vill israeliska Storedots uppnå extrem snabbladdning – till att börja med 160 kilometer på fem minuter. Nu kliver Volvo Cars in som investerare i bolaget. 

Litiumjonbatterier tillverkas idag vanligen med en anod av grafit. Det har även blivit allt vanligare att tillsätta en mindre andel kisel för att förbättra energitätheten. 

Israeliska Storedot tar detta koncept vidare genom att använda sig av kiseldominant anod. Kiselpartiklar i nanostorlek bäddas in tillsammans med organiskt material.

16 mil på fem minuter

Den främsta fördelen med tekniken uppges vara extrem snabbladdningsförmåga. Det batteri som företaget vill börja tillverka 2024 ska gå att ladda till 160 kilometers räckvidd på fem minuter. Energitätheten anges till 300 Wh/kg. 2028 ska det genom fastfaselektrolyt gå på tre minuter och till 2032 vara nere på två minuter, enligt bolagets färdplan.  

Hittills har bolaget fått en mindre serie battericeller producerade, tänkta för utprovning av biltillverkare. 

Nu meddelar Volvo Cars att de genom sin finansieringsarm Tech Fund har investerat i Storedot. Hur stor investeringen är framgår inte av pressmeddelandet.  

– Vi siktar på att bli den snabbaste förnyaren i vår bransch, och Tech Fund spelar en avgörande roll för att etablera partnerskap med framtida teknikledare, säger Alexander Petrofski, chef för Volvo Cars Tech Fund, i ett uttalande.

Northvoltsamarbetet

Samarbetet ska ske inom ramen för det redan presenterade samriskbolaget som Volvo har tillsammans med batteritillverkaren Northvolt.  

För Storedots del är investeringen en del av en serie D-runda. Sedan tidigare har Daimler (numer Mercedes-Benz Group), Vinfast, Ola Electric, BP Ventures, Samsung, TDK och Eve Energy investerat i bolaget. 

Här kan du läsa mer om Storedots teknik

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt