Volvo Cars investerar i blockkedje-företag

2020-07-08 12:44  

System för att öka spårbarhet och säkra leverantörsled. Blockkedjan har seglat upp som något viktigt för biltillverkare. Nu avslöjar Volvo Cars att de investerat i Circulor som utvecklar tekniken.

Det brukar sägas att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Och när det kommer till så komplexa produkter som fordon gäller det att ha koll på sin kedja, eller rättare sagt sitt underleverantörsled samt logistik och produktion.

I takt med att allt fler parametrar blir viktigare, så blir också utmaningen större.

Blockkedjeteknik har dykt upp som ett bra alternativ som kan adressera problemen, inte minst när det handlar om att säkra att en kedja förhåller sig till vissa givna premisser.

Läs mer: Vilka startups klarar krisen i fordonsbranschen?

Volvo Cars har sedan en tid tillbaka använt sig av Circulors blockkedjeteknik och då inom batteriförsörjning. Bland annat bidrar det till att man när den första elbilen nu lanseras (XC40 Recharge P8) kommer att uppnå 100 procents spårbarhet på den kobolt som har använts till batterierna.

Men det är bara början. Volvo vill vidga fokus bortom metallen och därför har man nu via sin teknikfond investerat i Circulor.

Läs mer: Volvo: ”Nästa generation elmaskiner gör vi själva”

Tanken är att tekniken ska omfatta ökad spårbarhet av bland annat glimmer, som används som isoleringsmaterial i batteripack. Därtill undersöker de båda företagen möjligheten att använda blockkedjor för att spåra och minska koldioxidutsläpp.

– Vi vill säkerställa att vår leveranskedja för råmaterial är etisk, och vårt partnerskap med Circulor har varit avgörande för detta. Genom att stödja Circulors pågående utveckling kan vi utöka användningen av blockkedjetekniken i vår verksamhet och bidra till att göra den mer hållbar, säger Martina Buchhauser, upphandlingschef på Volvo Cars.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt