Februari resulterade dock i en något mer dämpad ökning. Försäljningen ökade med 5,5 procent, att jämföra med ökningen för januari på 16,7 procent.
I Kina backade försäljningen till och med något i februari, -0,2 procent. I stället ökade ”övriga världen” med 25,5 procent.
– Tillväxten i övriga världen kommer bland annat tack vare uppgångar i Sydkorea och Ryssland, säger Stefan Elfström på Volvos Cars pressavdelning.
– Men det blir ofta den här typen av säsongsvariationer. Till exempel inföll ju det kinesiska nyåret i februari. Sett över de två första månaderna ligger uppgången i linje med förväntningarna.
Totalt sålde Volvo Cars 93 863 bilar under årets två första månader.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.