FORDON

Volvos globalt sett framgångsrika elbil EX30 säljer dåligt i Kina. Arkivbild.

Volvo Cars försäljning ökar – men biltillverkaren tappar tempo

Volvo Cars försäljningen ökade med en procent till 62 458 bilar i september jämfört med samma månad i fjol. Laddbara bilar utgör 48 procent. 

Publicerad Senast uppdaterad

Därmed avtar ökningen i takt med att bilbranschen har det tuffare för närvarande. I augusti och juli var ökningstakten högre. Hittills i år ligger ökningstakten på tio procent.

”Den övergripande marknadsbilden är fortsatt volatil och osäker, men den solida utvecklingen i Europa är uppmuntrande”, säger vice vd Björn Annwall i ett pressmeddelande.

Laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, utgjorde 48 procent av bolagets totala försäljning under september, en fördubbling jämfört med samma månad i fjol. 

Samtidigt skiljer sig försäljningen av laddbara bilar stort mellan olika marknader. Högst är den i Europa, med 66 procent. 

I Kina sålde Volvo däremot blott 1 363 laddbara bilar (varav 256 elbilar). Det motsvarar knappt 11 procent av den totala försäljningen i landet.

I USA sålde Volvo 3 417 laddbara bilar (varav 666 elbilar), motsvarande 40 procent av den totala försäljningen i landet. 

Volvo Cars slopade nyligen målet om att enbart sälja helt elektriska bilar 2030. I stället är målet 90-100 procent laddbara bilar och resten mildhybrider.