Volvo blir ett kinesiskt experiment

2010-03-30 23:00  
Volvo ska likt en tiger i bur släppas fri. 2010 är tigerns år i Kina. Foto: Colourbox

Det lär bli en vanlig syn framöver. En kinesisk företagsledare äntrar scenen efter att ha skrivit under köpeavtal med ett storföretag. I söndags låg Volvo Personvagnar på bordet.

I framtiden kanske Ericsson, Scania eller ännu större företag hamnar i kinesiska händer. Men om Kina ska ta steget över från att vara den rika världens smutsiga verkstad till att bli en ekonomisk världsmakt, måste man lära sig alla delar av det komplexa system som ett internationellt företag utgör - företagskultur, personalpolitik, utvecklingsstrategier, marknadsföring, kvalitetsarbete och hur man laddar ett varumärke med säljande värden.

Frågan många ställer sig är om Geelys övertagande urholkar Volvos varumärke. Den rädslan finns även bland Volvos anställda, som sett de kvalitets- och säkerhetsmässigt usla bilar som kinesiska bilföretag har utvecklat.

På Volvos presskonferens i söndags lovade Geelys huvudägare Li Shufu att vårda Volvos kärnvärden och bevara företagets svenska rötter. Däremot vill Geely öppna dörrarna till nya marknader. Li Shufu jämförde Volvo med en tiger på ett zoo. Men en tiger hör hemma i skogen, förklarade Li, och nu ska denna tiger släppas ut i frihet. Liknelsen är väl vald eftersom 2010 är tigerns år i Kina.

Om Geely sköter korten rätt kan Volvo bli en stor tillverkare. Årets förväntade försäljning om 390 000 bilar kan mycket väl fördubblas inom ett decennium. Merparten kommer att tillverkas utanför Sveriges gränser. Men de bidrar till att säkra både utveckling och produktion i Europa, även om tyngdpunkten förskjuts mot de nya marknaderna.

Den kanske största utmaningen för Volvo och Geely ligger i tillgången till ny teknik inom drivsystem, säkerhet och komfort. Här måste Volvo ligga i framkanten om man ska försvara sin position som premiumbil. Ingen biltillverkare kan ensam stå för all utveckling, utan söker samarbete med andra. Men här gäller att ju större företag, desto bättre avtal kan det sluta med de gigantiska underleverantörer som utvecklar och tillverkar komplexa och kostnadskrävande komponenter.

Likaså är det bara riktigt stora bilindustrier som kan kosta på sig avancerad forskning vid sidan av det normala utvecklingsarbetet. Genom sin litenhet har Volvo en svag förhandlingsposition när man söker långsiktiga utvecklingsavtal med underleverantörer eller andra bilindustrier.

Visserligen har Ford lovat att förse Volvo med teknik de närmaste åren. Men på längre sikt måste Volvo hitta nya strategiska samarbetspartner. Det finns inom Volvo en förhoppning att man kan gå ut på världsmarknaden och shoppa det bästa och billigaste, nu när man inte tvingas välja Ford i alla lägen. Men det kan bli svårt att få ta del av den senaste tekniken, särskilt om man ägs av ett kinesiskt företag som tidigare gjort sig känt för att kopiera västerländsk teknik.

Norbert Andersson

Mer om: Geely Li Shufu

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt