Fordon

Volvo blir ett kinesiskt experiment

Det lär bli en vanlig syn framöver. En kinesisk företagsledare äntrar scenen efter att ha skrivit under köpeavtal med ett storföretag. I söndags låg Volvo Personvagnar på bordet.

Publicerad

I framtiden kanske Ericsson, Scania eller ännu större företag hamnar i kinesiska händer. Men om Kina ska ta steget över från att vara den rika världens smutsiga verkstad till att bli en ekonomisk världsmakt, måste man lära sig alla delar av det komplexa system som ett internationellt företag utgör - företagskultur, personalpolitik, utvecklingsstrategier, marknadsföring, kvalitetsarbete och hur man laddar ett varumärke med säljande värden.

Frågan många ställer sig är om Geelys övertagande urholkar Volvos varumärke. Den rädslan finns även bland Volvos anställda, som sett de kvalitets- och säkerhetsmässigt usla bilar som kinesiska bilföretag har utvecklat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här