Fordon

Volvo bekräftar: Sjösätter nytt bilmärke

Ryktet var sant. Nu tillkännager Volvo att Polestar blir ett separat, elektrifierat högprestanda-bilmärke. Förhoppningen är att trimföretaget ska fylla samma funktion för Volvo som AMG har gjort för Mercedes.

Publicerad

Företagen har samarbetat inom motorsport sedan 1996, och för två år sedan köpte Volvo Cars 100 procent av Polestar Performance. Men nu tas nästa steg. Framöver kommer trimföretaget erbjuda bilar utan Volvo-logotyp. Moderföretaget meddelar att Polestar blir ett separat, elektrifierat högprestanda-bilmärke. På Polestar är man dock förtegen om detaljer kring de framtida bilarna.

– I dag har vi bekräftat de rykten som har cirkulerat, men vi har en lång resa framför oss. Först till hösten kommer vi prata om detaljer kring våra produkter – det vore fel om vi redan nu spekulerade i vad vi kommer kunna erbjuda, säger Duncan Forrester, Polestars Vice President och Global Head of Public Relations and Communications till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här