"Volvo behöver mer än kinesernas pengar"

2008-11-18 08:53  
John Revill

Hur ser utländska experter på Volvo och Saabs framtid? Ny Teknik ställde sex frågor till John Revill, ekonomireporter som bevakar Volvo och Saab för renommerade branschtidningen Automotive News Europé.

Vad händer med Volvo?
–Ford vill sälja Volvo, men är helt fokuserade på den nordamerikanska marknaden. Frågan är om de hittar någon köpare. Det har snackats om att Renault skulle vara intresserade för att få en premiumbil, men…

Det snackas också om kinesiska och indiska tillverkare.
–Knappas indierna. Tata har full upp med att hantera köpet av Jaguar och Landrover. Volvo har teknik som kineserna vill ha. Men Volvo behöver mer än kinesernas pengar. De behöver motorteknik också.

Vilken är Volvo styrka?

–Volvo har ett mycket starkt varumärke, som signalerar bra säkerhet och tillförlitlighet. Existerande kunder är väldigt lojala, och köper gärna en till Volvo. Men för få nya gör det.

Och svaghet?
–Volvos svaghet är de stora motorerna, som har högre koldioxidutsläpp än snittet av andra europeiska tillverkare. Volvo har inte heller lyckats med sin lilla modell.
–Positioneringen är också fel. Volvo är dyrare än en Ford, och har inte samma prestige som BMW. De hamnar lite i ingenmansland. Volvo kanske har samma höga kvalitet som BMW och Audis, men kunderna uppfattar inte det.

Hur ser du på Saabs framtid?
–Det blir ännu svårare för GM att sälja Saab. Saab har så låga volymer, och är så mer integrerat i GM än Volvo är med Ford.

Vilken är Saabs styrka?
–Saab är rätt bra på turboteknik. Och kan biobränslen E95. Men vad hjälper det när alla kommer att gå hybridvägen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt