Volvo Aero visar Gripens hemlighet i Paris

2011-06-20 08:50  
Ett av de svenska Jas-planen som spanar i Libyen. Foto: Försvarsmakten.

I dag öppnar världens största flygmässa, Paris Air Show. Alla är där, inklusive Volvo Aero som nu släpper den metod att mäta motorförslitning som man tagit fram för Jas 39 Gripen-motorn.

- Volvo Life Tracking System är ett unikt sätt att mycket exakt beräkna de kritiska motorkomponenternas förslitning. Systemet har i första hand tagits fram för svenska Gripens räkning, säger Fredrik Fryklund, informationschef på Volvo Aero i Trollhättan till Ny Teknik.

Volvo Aeros ingenjörer började jobba med systemet i slutet av 1990-talet på Volvo Aeros egenutvecklade Jas-motor RM12, den som anses vara världens mest pålitliga militära flygmotor.

Volvo Life Trackning System samlar ihop data från varje flygning – flygtid, flygplanet hastighet, motorns varvtal, temperatur, turbintryck och en rad andra parametrar.

På det här sättet kan man med stor exakthet bedöma förslitningen av delarna i motorn och med den framförhållning som detta ger sänka reservdelskostnaderna.

- Vårt system registrerar exakt hur motorkomponenterna påverkas av den aktuella flygningen. Det bygger inte på några teoretiska uppskattningar utan på verkliga flygningar, säger Magnus Andersson, utvecklingsingenjör på Volvo Aero.

De första som får tillgång till Volvo Life Trackning System blir det svenska flygvapnet som har över 100 Jas 39 Gripen-plan i sin flotta. Även Ungern och Tjeckien som tillsammans har ett 20-tal Jas 39 Gripen-plan kommer att använda systemet.

På sikt kan systemet också komma att användas av andra flygvapen – och på det civila området, säger Rune Hyrefeldt, chef för det militära motorprogrammet på Volvo Aero, i ett pressmeddelande på måndagen.

Paris Air Show

Flygmässan i Paris arrangeras vartannat år. I år är det 49:e gången.

2 000 utställare

140 flygplan på plats

205 officiella delegationer från 88 länder

3 000 ackrediterade journalister från hela världen

138 000 fackbesökare

193 000 besökare från allmänheten

130 000 kvadratmeter yta som säljs (hallar, stugor, uteplatser)

192 000 kvadratmeter för flygplan

Lars Anders Karlberg

Mer om: Saab Gripen Flyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt