Volvo Aero i nytt flygmotorprojekt

2009-01-15 11:44  
Volvo Aero har fått en roll i delprojekten om ”Open Rotor-motorer” som kan ge en sänkning av bränsleförbrukningen på mellan 15 och 20 procent. Foto: Rolls Royce

Volvo Aero är ett av de företag som får vara med och utveckla en ny flygmotor som kan minska bränsleförbrukningen 20 procent.

Forskningsprojekten är EUs största inom flygområdet och går under beteckningen Clean Sky. Avsikten är att ta fram mer energisnåla, men även tystare flygmotorer under det kommande decenniet.

Volvo Aero kommer främst att delta i projektet Open Rotor, eller propellerfläkt. Motorn kan beskrivas som ett mellanting mellan turboprop och turbofläkt. Med en sådan motor kan ett plan hålla samma fart som ett med turbofläkt, men tack vare de stora propellrarna ökar luftflödet och bränsleförbrukningen kan minska.

Tekniken anses vara den som har störst möjlighet att inom rimlig tid ge bränslesnålare flygmotorer.

Nackdelen med tekniken är att bullret från motorerna ökar i och med att fläktkåporna försvinner.

Open Rotor leds av flygmotortillverkarna Rolls-Royce och Snecma, men Volvo Aero har valts som "associate parter" och kommer att få vara med i styrgruppen för projektet så länge det pågår.

Främst kommer det svenska företaget att bidra med sitt unika kunnande inom svetsning. Genom att använda svetsteknik i stället för gjutning är det möjligt att minska komponentvikten. Arbetet gäller här den bakre turbinstrukturen.

- Vi kan exempelvis bygga upp strukturer ur metallpulver med hjälp av lasersvets, berättar Robert Lundberg. Volvo Aero har ett erkänt rykte inom svetsområdet bland världens flygmotortillverkare, säger han.

Samtidigt kommer Volvo Aero att delta i ett utvecklingsprojekt med en växlad turbofläktmotor, som gör det möjligt att minska bullernivån. Det projektet leds av tyska MTU. I det projektet ska Volvo Aero delta med komponenter i mitturbinen. Där handlar det om höga temperaturer, och svetstekniken kan inte komma ifråga. Men Volvo Aero har erfarenhet av höga temperaturer från stridsflygsmotorer och raketteknik.

Volvo Aero satsar 100 miljoner kronor i Clean Skyprojektet. Lika mycket kommer från EU. Aven Vinnova ger stöd till projektet genom programmet Flud.

Totalt ligger budgeten på 16 miljarder kronor. Projektet ska vara avslutat 2014 och resultera i ett antal demonstratorer i full skala.

Fotonot:Redan på 1980-talet gjordes experiment med propellerfläktar för att möta de ökande oljepriserna. Men när oljepriset senare föll svalnade intresset för att vidareutveckla tekniken.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt