Volvo Aero gasar på

2010-09-28 10:27  
Volvo Aero är med i General Electrics nya motorprojekt GEnx för Boerings kommande plan 787 Dreamliner. Foto: Volvo Aero

Krisen i flygindustrin verkar vara borta med vinden. Nu aviserar Volvo Aero för andra gången i höst att man kommer att nyanställa.

Volvo Aero i Trollhättan ska ta in ytterligare 30 metallarbetare utöver de 50 som man tidigare beslutat om. Till det kommer 20 nya tjänstemän, enligt lokaltidningen TTEla.

- Det är fullt upp nu. Vi håller på med fyra nya motorprogram samtidigt, säger informationschefen Fredrik Fryklund.

Det handlar om motorerna till Airbus superjumbo A380 och till Boeings kommande plan 787 Dreamliner.

I A380 är Volvo Aero involverat i både Rolls Royce Trent 900 och i General Electrics och Pratt & Whitneys gemensamma motor GP 7000.

I Trent 900 gör Volvo Aero höljet till lågtrycksturbinen och till GP 7000 gör Volvo Aero komprossorhuset.

I 787 Dreamliner gör Volvo Aero motsvarande i Rolls Royce-motorn Trent 1000 och i General Electrics nya motor GEnx.

I GEnx är Volvo Aero inte bara underleverantör utan har en liten andel i projektet.

- Vi behöver anställa. I flera falla handlar det om återanställning av personer som tidigare sagts upp, säger Fredrik Fryklund.

När flygkrisen slog till förra året drog Volvo Aero ned antalet anställda med 250 arbetare och 30 tjänstemän.

I dag har Volvo Aero 2 200 anställda, varav 1 200 är tjänstemän.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt