Volvo: 25 procent laddbart i år, 100 procent el 2030 

2021-02-09 15:49  
Lanseringen av Volvos första bil för massprodukton, XC40 P8 Recharge. På bilden Henrik Green, teknikchef, Håkan Samuelsson, vd och Björn Annwall, chef för Emea-regionen. Foto: Michael Owen Baker

Volvo Cars missade sitt försäljningsmål för laddbara bilar i fjol. Men har redan börjat resan mot årets mål – och siktar på att vara helt elektriska till 2030. 

Av de bilar Volvo Cars sålde i fjol var 17 procent laddbara, det vill säga rena elbilar eller laddhybrider. Dessa modeller kallar Volvo för Recharge.  

17 procent innebär visserligen ett rejält skutt upp från 2019 års försäljningsandel om 6,5 procent – men det är fortfarande under vd Håkan Samuelssons mål på 20 procent. 

För 2021 siktar han på ungefär 25 procents andel för Recharge. Baserat på hur försäljningen såg ut under andra halvåret 2020 är han optimistisk att nå hela vägen fram.

Bara en elbil idag

– Jag är ganska nöjd med utvecklingen. Försäljningen av Recharge kommer att fortsätta öka, säger han till Automotive News

Sedan tidigare har företaget ett mål om att hälften av alla sålda bilar år 2025 ska vara helt elektriska. Med endast en ren elbil i modellpaletten (XC40 P8 Recharge), som läget ser ut idag, blir det förmodligen svårt. Men fler är på väg. Nästa kommer under året och väntas bli en mindre kompaktmodell som troligen får namnet C40. 2022 kommer den stora suven XC90 som elbil. Planen är fem helt elektriska modeller i paletten till 2025. 

Helt elektriskt Volvo 2030

I början av december gjorde Håkan Samuelsson dessutom klart att han väntar sig att Volvo år 2030 enbart kommer att sälja helt elektriska modeller, vid Financial Times evenemang Future of the car.   

Inför samma evenemang menade han även att ett förbud mot bensin- och dieselbilar är att föredra framför olika typer av subventioner, om målet är att människor ska gå över till elbilar. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt