Volkswagens nya enlitersbil drar dubbelt upp

2011-01-26 10:47  

En nästan produktionsklar tvåsitsig bil, som bara drar nio centiliter per mil, är det stora dragplåstret på motormässan i Qatar.

(Uppdaterad) Formula XL1 kallar Volkswagen denna prototyp, som är en laddhybrid med en tvåcylindrig dieselmotor. Extremt lågt luftmotstånd och lättviktskaross av kolfiber gör att bilen bara drar 0,9 liter per 100 km, vilket motsvarar 24 g CO2/km.

Batterierna laddas via vanligt hushållsuttag (230V) och ger 35 km räckvidd. Tanken rymmer tio liter vilket ökar den totala räckvidden till 550 km.

På direkt fråga från Ny Teknik berättar Volkswagen att bilen drar 1,9 liter diesel per 100 km när man väl har tömt batteriet. Formula XL1 är alltså inte någon ”äkta” enlitersbil.  Den officiella förbrukningen gäller för den standardiserade körcykeln, där bilen delvis körs på enbart el.

En bil som kan köra tio mil på en liter bensin har varit Volkswagens mål i många år. Redan 2002 körde Volkswagenchefen Ferdinand Piëch en experimentbil från Wolfsburg till bolagsstämman i Hamburg med en snittförbrukning på 0,89 liter diesel per 100 km.

Men projektet skrotades, eftersom tekniken var för dyr och bilen inte fyllde de krav på prestanda, komfort och säkerhet som kunderna efterfrågade. Därefter ändrades målet till att göra en tvålitersbil. I princip är det den som nu har förverkligats. Men tack vare laddhybridtekniken räknas den som enlitersbil.

För att ytterligare komplicera resonemanget avser uttrycket enlitersbil en bensindriven bil. När bilen drivs av diesel måste förbrukningen ligga cirka tio procent lägre, på grund av dieseloljans högre energivärde. Utsläppen av koldioxid från 0,9 liter diesel är ungefär lika stora som från 1 liter bensin.

Formula XL1 kommer enligt Volkswagen att serietillverkas i begränsad skala från nästa år. Då väntas också företagets nya fyrsitsiga minibil Up introduceras, med samma motor som i XL1 men med en mer traditionell kaross och ett betydligt lägre pris.

Tekniska data Formula XL1

Längd/bredd/höjd: 3 888 mm/1 665 mm/1 156 mm

Hjulbas: 2 224 mm

Förbränningsmotor: diesel, två cylindrar, 800 cm3, 35 kW (48 hk), 120 Nm

Elmotor: 20 kW (27 hk), 100 Nm

Växellåda: 7-stegad DSG

Batteri: Litiumjon

Miljöklass: Euro6

Vikt: 795 kg

Toppfart: 160 km/h (elektroniskt begränsad)

0-100 km/h: 11,9 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,9 liter/100 km

CO2: 24 g/km

Bränsletank: 10 liter

Räckvidd (elmotor): 35 km

Räckvidd (diesel- och elmotor): cirka 550 km

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt