Volkswagens elsatsning: 340 miljarder på fem år

2017-11-20 07:58  
Herbert Diess, som sitter i Volkswagens ledning. Foto: TT

För bara två månader sedan lovade Volkswagen att lägga 20 miljarder euro på att utveckla elektriska och självkörande bilar. Nu höjer man redan insatsen till 34 miljarder euro.

I fredags morse presenterade Tesla världens snabbaste bil, en batteridriven Roadster som ska klara 0-96 kilometer i timmen på 1,9 sekunder. Ett halvt dygn senare svarade VW med en extrem acceleration av annat slag – de planerade 20 miljarderna på tolv år ökas till 34 miljarder inom fem år.

Det är nästan 340 miljarder kronor, ett belopp motsvarande tre fjärdedelar av hela Teslas börsvärde.

Och då är satsningen på e-mobilitet bara en del av den framtidsplan à 72 miljarder euro för åren 2018-2022 som klubbades i fredags, skriver Reuters. Herbert Diess i VW-ledningen beskriver det enligt nyhetsbyrån på lördagen som "den största produkt- och teknikoffensiven i märkets historia".

VW-koncernen har alltså trots pressen från "dieselgate", avgasskandalen som fortsätter att kosta stora summor, gott om pengar i kassan.

Men de ambitiösa planerna kan också delvis förklaras med beskedet från Kina i slutet av september, att företag som vill sälja bilar där från och med 2019 måste se till att minst var tionde bil är en supermiljöbil. Det innebär radikala omställningar för traditionella biltillverkare.

Navet för VW:s e-mobilitetssatsningen blir Zwickau i östra Tyskland, skriver Automobilwoche. Där tog företaget 1990, i samband med landets återförening, över en gammal Trabant-fabrik. Den ska nu moderniseras, med prislappen 1 miljard euro, för att spotta ut både VW:s kommande ID-serie och Audis och Seats avgasfria modeller.

Skoda, som ju också är inom VW-koncernen, ska bygga sina elbilar i Tjeckien.

Vad omdaningen innebär för gruppens mer exklusiva märken framgår inte. Men ett koncept för en framtida eldriven Lamborghini, kallad Terzo Millenio ("Tredje millenniet"), har nu i november visats upp av samarbetspartnern MIT, Massachusetts Institute of Technology.

Och Bentley ryktas vilja göra sin egen version av Porsches kommande el-sedan Mission-E.

Bland VW:s personbilsmärken återstår då Bugatti, som i veckan fått nöja sig med en mindre smickrande roll. När Tesla visade upp Roadstern och företagets lastbil skröt vd Elon Musk att den batteridrivna långtradaren har extremt bra vindmotstånd – mindre än supersportbilen Bugatti Chiron.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt