Volkswagens elbil ID.R krossade rekordet på Nürburgring

2019-06-05 09:15  
Banrekord för Volkswagens ID.R, nådde en snitthastighet om 206,96 km/h. Foto: Volkswagen

Med 680 hästkrafter till förfogande avverkade ID.R Nürburgring-Nordschleife i snitthastigheten 206,96 km/h. Därmed slog Volkswagen banrekordet för emissionsfria bilar med 40,564 sekunder.

Med ett pris som ligger under 30 000 euro ska den nya generationens folkvagn ID.3 ge Volkswagen-koncernen initiativet i kampen om elbilskunderna. Spjutspetsen i ID-familjen är dock tävlingsbilen ID.R – och nu har biltillverkaren visat att man även producerar det utsläppsfria fordon som är snabbast runt den tyska racerbanan Nürburgring.

ID.R väger mindre än 1 100 kg inklusive föraren, och den drivs av två elmotorer med en systemeffekt på 680 hästkrafter. Bilen kom till ringen med två banrekord i ryggen. 2018 var Volkswagen Motorsport och föraren Romain Dumas snabbast i USA:s klassiska backtävling Pikes Peak International Hill Climb, där ID.R slog det övergripande banrekordet. Tre veckor senare tog ID.R rekordet för elbilar vid Goodwood Festival of Speed.

Den viktigaste måttstocken för prestandabilar är dock Nürburgring-Nordschleife. Med snitthastigheten 206,96 km/h avverkade ID.R banan på sex minuter, fem sekunder och 336 tusendelar. Därmed slog Dumas varvrekordet på Nordslingan med 40,564 sekunder. Han har tidigare fyra segrar i Nürburgrings 24-timmarslopp, och för föraren kändes det fint att kröna detta med banrekordet för utsläppsfria bilar.

Läs mer: Elbilar testades i 150 km/h – här är den mest effektiva elbilen

– Att vara rekordhållare på Nordschleife gör mig otroligt stolt. För mig är detta den bästa och svåraste racingbanan i världen, säger Romain Dumas i ett uttalande.

Nordslingan som öppnade 1927 har 75 kurvor, och den 20,8 kilometer långa sträckningen bjuder på regelbunden klättring och nedstigning genom Eifelskogen. Inför rekordförsöket anpassades bilen efter banan, allt från chassiinställningar till energihantering och däcksval. I stället för att satsa på en maximal downforce (tryck mot marken) valde Volkswagen att anpassa den aerodynamiska konfigurationen för att tillåta den högsta möjliga hastigheten. Innan rekordförsöket gjordes omfattande tester i en simulator.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt