Volkswagen: Vårt fusk påverkade inte utsläppen

2016-08-05 08:43  

Redan 1998 varnade svenska forskare för att EUs testcykel var otillräcklig och i praktiken inte hade någon påverkan alls på utsläppsnivåerna.

Avslöjandet av Volkswagens avgasfusk föregicks under flera år av larm om att utsläppen av kväveoxider i Europa inte minskade som de skulle, trots att utsläppsreglerna i Euro 5 och Euro 6 blev allt strängare. Den svenska debatten de senaste veckan har handlat om vad Annie Lööf visste eller borde ha gjort redan 2012. Men de fortsatt höga NOx-halterna berodde inte på att någon fuskade, utan att det slappa regelverket helt lagligt rundades av de flesta tillverkare.

Enligt Euro 6 får nya personbilsdieslar från september 2014 bara släppa ut 0,08 g NOx per km. Det är en minskning med 85 procent från gränsvärdet Euro 3, som kom år 2000. (Innan dess fanns inget gränsvärde för NOx i personbilar.)

Men utsläppen från personbilarna minskade inte i takt med gränsvärdena. Det berodde på att lagen bara krävde att gränsvärdet skulle hållas i en given körcykel i ett labbtest. Och att den körcykeln inte hade så mycket med verklig körning att göra. En av dess främsta egenskaper var att den var lätt att hålla gränsvärdena i.

Det förutsåg den svenske forskaren Per Kågesson redan 1998 i en rapport till European Federation for Transport and Environment, en paraplyorganisation för trafik- och miljöorganisationer i Europa. I samarbete med det lilla motorlabbet Rototest i Rönninge utanför Stockholm visade han att den europeiska testcykeln NEDC, New European Driving Cycle, som kom 1997 och som fortfarande gäller, knappt var värd papperet den var skriven på. Utsläppsgränserna ska klaras vid måttlig fart och långsam acceleration i labbförhållanden (där bilarna dessutom får specialprepareras för att minska luftmotståndet).

”Det förutsägbara mönstret av låg fart och långsam acceleration som inte anstränger motorn tillåter ingenjörer att bygga bilar som klarar testet, men inte sänker utsläppsnivåerna vid normal körning,” sammanfattar rapporten från 1998.

De höga NOx-utsläppen har alltså inget med fusk att göra, utan med att biltillverkarna följer lagen som den var skriven.

Följaktligen ökar inte Volkswagens fusk i själva testcykeln utsläppen av NOx i verkligheten. Det hävdar nu företaget självt med bestämdhet på sin svenska hemsida.

”Vad dieselfrågan handlar om är det olagliga och oetiska i att medvetet manipulera bilens utsläpp i samband med den typgodkännandeprocess som en ny bilmodell alltid går igenom. Faktiska utsläpp i verklig körning är däremot en annan fråga”, skriver Volkswagen bland annat.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt