Fordon

Volkswagen säkrar folk-elbilens framtid

Ett gruvavtal som ska möjliggöra mass-elbilism. Nu avslöjar Volkswagen att man säkrat upp litiumleveranser för de kommande tio åren.

Publicerad

Jakten på litium och kobolt har varit intensiv de senaste åren. Bland annat avslöjade BMW i fjol att man var nära att säkra upp mineralerna det kommande decenniet. Även Volkswagen har försökt att få till liknande kontrakt, och nu har man lyckats.

Det är i ett pressmeddelande som den tyska koncernen berättar att man tecknat ett samförståndsavtal med kinesiska Ganfeng Lithium Co. Ltd. kring långsiktiga litiumleveranser.

Enligt avtalet kommer det kinesiska företaget förse VW-gruppen och bolagets leverantörer med litium de närmaste tio åren.

– Under de kommande tio åren kommer Volkswagen-koncernen att lansera mer än 70 nya rena elfordon. Det betyder att cirka en fjärdedel av de fordon vi levererar år 2025 är eldrivna. Följaktligen får vi en snabb ökning av råvarubehovet för battericellsproduktion de kommande åren. Vi måste täcka den här efterfrågan på ett tidigt stadium. Långsiktiga avtal som det vi just ingått med Ganfeng för den viktiga råvaran litium får därför en avgörande strategisk betydelse för genomförandet av vår elektriska offensiv, säger Stefan Sommer, chef för komponenter och inköp för Volkswagen-koncernen i ett uttalande.

Kan vara en avgörande faktor för mass-elbilismen

Som ovan nämnt har den tyska jätten redan tidigare försökt fått till långsiktiga kontrakt med gruvindustrin, detta eftersom den snabba ökningen av elektriska fordon kommer att ha en enorm inverkan på råvarumarknaderna. Tittar man på litium så väntas behovet mer än fördubblas fram till 2023 och VW har själva sagt att man har som mål att 2025 ha fått ut tio miljoner elbilar på världens vägar. Förutom överenskommelsen om litium, enades Volkswagen och Ganfeng om framtida samarbete kring batteriåtervinning och så kallade solid state-batterier.

Att få till leveransavtal med gruvindustrin kommer kanske vara en av de avgörande faktorerna för mass-elbilismen. Men det finns en hel del oro från både branschen och regeringar om att värdefulla mineraler kommer att bli en flaskhals. I bland annat en rapport från EU-kommissionens vetenskaps- och kunskapsservice, Joint Research Team, har man förutspått att det redan 2020 kommer att vara brist på kobolt.

Att VW lyckats säkra försörjningen av litium är därför en viktig milstolpe.

– Med Ganfeng som strategisk partner skapar vi en säker grund för planering av kapacitet och kostnader, säger Michael Bäcker, koncernens inköpschef för e-mobilitet.