Fordon

Volkswagen och Stanford utvecklar billig bränslecell

Foto: Volkswagen

Dyra material har bromsat bränslecellernas kommersiella genomslag. Men nu arbetar Volkswagen och Stanford University på en nyutvecklad process som kan göra tekniken billigare.

Publicerad

Den höga kostnaden för att bygga bränsleceller kommer främst av att tekniken fortfarande är beroende av platina. Ädelmetallen behövs som katalysator, och ligger då som partiklar på ett kolpulver. Men processen sker bara på metallens yta, och följaktligen förblir en stor del av det dyra materialet outnyttjat.

Nu arbetar Volkswagen och Stanford University med en ny process där man placerar ut platinaatomer på en yta av kol. Tekniken innebär att man kan skapa extremt tunna partiklar och därmed minska andelen platina radikalt. Samtidigt blir katalysatorn tre gånger så effektiv, och materialet är dessutom mer stryktåligt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här