Volkswagen och Stanford utvecklar billig bränslecell

2018-10-05 08:11  
Foto: Volkswagen

Dyra material har bromsat bränslecellernas kommersiella genomslag. Men nu arbetar Volkswagen och Stanford University på en nyutvecklad process som kan göra tekniken billigare.

Den höga kostnaden för att bygga bränsleceller kommer främst av att tekniken fortfarande är beroende av platina. Ädelmetallen behövs som katalysator, och ligger då som partiklar på ett kolpulver. Men processen sker bara på metallens yta, och följaktligen förblir en stor del av det dyra materialet outnyttjat.

Nu arbetar Volkswagen och Stanford University med en ny process där man placerar ut platinaatomer på en yta av kol. Tekniken innebär att man kan skapa extremt tunna partiklar och därmed minska andelen platina radikalt. Samtidigt blir katalysatorn tre gånger så effektiv, och materialet är dessutom mer stryktåligt.

Läs mer: Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna

– Den här tekniken öppnar upp enorma möjligheter för att kapa kostnaderna, eftersom den mängd ädelmetall som används är minimal. Samtidigt ökar livslängden och katalysatorns förmåga. Utöver att användas i bränsleceller kan atomlager-deposition komma till nytta inom en rad andra områden som kräver högprestandamaterial, exempelvis nästa generations litiumjonbatterier, säger professor Prinz vid Stanford University på VW:s hemsida.

Bränsleceller har stor potential som ett alternativ till batteridrivna elbilar. Vätgasdrivna fordon behöver ingen laddtid. De kan köras och tankas som traditionella bilar med förbränningsmotorer, med skillnaden att de enda utsläppen ur avgasröret är vatten. Även Volkswagen anser att tekniken bakom det nya platinamaterialet har stor potential bortom bränslecellerna.

Läs mer: VW utlovar tio miljoner elbilar i den första vågen

– Det här är såklart intressant för andra användningsområden inom fordonsindustrin, som batterier. Men en modifierad variant av ALD (atomic layer deposition), som vi har utvecklat här, tar det hela till en helt ny nivå, säger dr. Thomas Schladt på Volkswagen Group Research.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt