Volkswagen kör testproduktion inför Northvolts tyska batterifabrik

2019-09-26 06:55  
Volkswagen har inlett batteriproduktion vid en liten testanläggning i Salzgitter. Foto: Volkswagen

Northvolt och Volkswagens nya samriskbolag ska bygga en fabrik för litiumjonbatterier i tyska Salzgitter. Bara veckor efter avslöjandet är produktionen redan igång i en testanläggning på orten.

Med 70 elektrifierade modeller planerade för de kommande tio åren har Volkswagen ett styvt jobb med att säkerställa batteritillgången. Redan för 2025 räknar bolaget med att de egna kraven för Europa kommer att ligga över 150 GWh årligen. Liknande siffror är väntade för VW i Asien. Koncernen har vänt sig till de existerande batteritillverkarna hemma i Tyskland, som Samsung, LG och CATL – men det kommer krävas mer.  

En del i detta är Northvolt. I början av september gick VW-koncernen ut med att man har bildat ett samriskbolag tillsammans med den svenska batteritillverkaren, som en del i biljättens investering på omkring 9,6 miljarder kronor i Northvolt. Samriskbolagets syfte är att skapa en fabrik för litiumjonbatterier i Salzgitter i tyska Niedersachsen.

Bygget ska inledas nästa år och planen är att en kommersiell produktion ska vara igång sent 2023 eller i början på 2024. Volkswagen har plöjt in ytterligare 8,7 miljarder kronor i satsningen med svenskarna, och inledningsvis kommer deras tyska gigafactory att producera 16 GWh per år.

Läs mer: Northvolt Ett växer – vill utöka till 40 GWh per år

Men nu meddelar Volkswagen att man redan har inlett batteriproduktionen vid en liten testanläggning i Salzgitter. Trehundra experter kommer att jobba vid Center of Excellence, med optimering av framtidens battericeller samt utveckling, tester och pilotprojekt kring innovativ tillverkningsteknik.

– Att vi för samman utveckling, tester och pilottillverkning av battericeller i Salzgitter är ännu en milstolpe för Volkswagens omfattande elektrifieringsoffensiv. Genom att samla kunskap på den här platsen säkerställer vi att vi kan vässa våra ansträngningar kring att föra utvecklingen av battericeller framåt, som en nyckelkomponent i elektrifierade fordon – samt utveckla nya standarder och snabbt överföra dem till serieproduktion, säger Dr. Stefan Sommer som sitter i Volkswagens ledningsgrupp i ett pressmeddelande.

Den framtida fabriken kommer att ha cirka 700 anställda. I Salzgitter byggs nu även en anläggning för batteriåtervinning, som ska öppna nästa år.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt