Volkswagen: Framhjulsdrift fyller ingen funktion i elbilar

2018-12-05 07:11  
Elbilar med bakhjulsdrift kommer ta över marknaden, enligt Volkswagen. Foto: Volkswagen

Billigare och säkrare – framhjulsdriften har länge varit förhärskande. Men nu anser Volkswagen-representanter att elbilar med bakhjulsdrift kommer ta över marknaden.

På den svenska marknaden har vi vant oss vid att de flesta av bilarna är konstruerade med framhjulsdrift, alternativt fyrhjulsdrift. Ett par tyska fordonstillverkare har envisats med att fortsatt tillverka bilar med bakhjulsdrift, med argumentet att drivning på bakhjulen ger bättre köregenskaper och ger ett billigare underhåll.

Men nu hävdar representanter från Volkswagen att bakhjulsdrift är framtiden. Vid en intervju vid årets LA Auto Show sa Matthew Renna, Volkswagens nordamerikanska chef för e-mobilitet, att framtida elbilar sannolikt kommer ha sin drivlina placeras bak i bilen, och således använda bakhjulsdrift.

– Med elfordon har du en drivenhet och några kablar, så du kan placera drivenheten fram om du önskar framhjulsdrift. Och det skulle bli effektivt, men du är lika effektiv med samma motor bak – och då sparar man motsvarande några mynt i koppar på att slippa förlänga elkabeln. Så med tanke på bakhjulsdriftens förbättrade kördynamik passar en bakhjulsdriven plattform bättre då den ändå blir ungefär kostnadsneutral, säger Matthew Renna till Motortrend.

Läs mer: Rapport: Kina har börjat masstillverka ”Jesus-batteriet”

Det finns ekonomiska fördelar med framhjulsdrift då bilen har en förbränningsmotor, exempelvis slipper man kardanaxeln. Men vid eldrift är argumenten färre. Volkswagens chef för produktlinjekommunikation, Christian Buhlmann, går ännu längre än sin kollega. Han anser att det finns få skäl att bygga en framhjulsdriven elbil.

– Det är inte särskilt vettigt om du tänker på det inledande vridmoment som du har, och den dynamiska viktdistributionen när vikten flyttas från framaxeln längre bak mot bakaxeln. Det är exakt där du behöver ha ditt vridmoment vid accelerationsögonblicket. När du har ett fordon som erbjuder väldigt mycket vridmoment direkt vid start så finns det fysiskt ingen logik i bara använda framaxeln, säger Christian Buhlmann.

Volkswagen planerar att lansera en hel del elbilar de närmaste åren, ungefär 30 modeller ska vara lanserade vid 2025. Många kommer bli elektrifierade versioner av nuvarande bränsledrivna modeller. Ett exempel är den gamla folkabussen som kommer tillbaka i en ny modern tolkning. I.D. Buzz som den eldrivna minibussen ska heta kommer ha åtta sittplatser och en räckvidd på cirka 60mil. Under 2022 ska den klassiska bilen gå in i produktion.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL