Volkswagen-bossens varning: Stor risk att Tyskland tappar ledningen

2018-10-18 08:38  

Om landets bilmärken inte anpassar sig efter miljökraven så riskerar Tyskland att tappa ledningen globalt. Sannolikheten för detta är 50/50 – det hävdar Volkswagenkoncernens vd Herbert Diess.

Med EU:s krav på att sänka koldioxidutsläppen med ytterligare 30 procent drar unionen åt tumskruvarna på sina biltillverkare. Det innebär stora förändringar för branschen. Det uppsatta målet betyder exempelvis att Volkswagen kommer tvingas höja sin elbilsproduktion till 30 procent av det sålda antalet bilar.

Nu går Volkswagen Groups vd Herbert Diess ut med en uppmaning till de tyska tillverkarna. Alla måste anstränga sig mer för att möta de nya kraven kring Co2 och kväveoxid, för annars är risken överhängande för att Tyskland tappar sin ledning. Enligt Volkswagens vd är sannolikheten för att detta händer 50/50 sett över en tioårsperiod.

Läs mer: Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna

– Vissa biltillverkare riskerar att slås ut av regelverket som kräver en omställning av produktionen till elbilar, från förbränningsmotorer till säger Diess till Automotive News.

Han konstaterar att de tyska ledarna, Volkswagen, Daimler och BMW, har varit vana vid att deras industrier legat i blomstrande städer – men det finns ingen självklarhet i detta kommer hålla för tid och evighet.

– Om du tittar på bilindustrins tidigare bastioner som Detroit, Oxford-Cowley och Turin så förstår du också att vad som händer med städer när en mäktig organisation och ledande industri fallerar, säger han.

Läs mer: Tesla kör om Mercedes och Audi – närmar sig Volkswagen

I dag har Volkswagen 56 anläggningar runt om jorden som anställer omkring 80 000 personer. Enligt Diess skulle ett skifte från förbränningsmotorer till eldrift innebära att Volkswagen tvingades sparka 14 000 av sina anställda under loppet av två år.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt