Vindrutan visar vägen

2008-07-21 10:25  

Dålig sikt och sämre syn kan ställa till problem på vägarna. Nu har GM uppfunnit en vindruta som ska hjälpa äldre bilförare att hålla reda på vägkanten.

Forskare hos GM arbetar med att ta fram en vindruta som använder sig av laser, infraröda sensorer och en kamera för att ge en skarpare bild av vägbanan, rapporterar nyhetsbyrån AP.

Tekniken är främst tänkt som ett hjälpmedel för äldre bilförare, som har svårare att snabbt upptäcka detaljer och skiftningar på vägen.

Vindrutan ger inte förarna bättre syn, utan förstärker bilden av föremål och vägmarkeringar som dyker upp framför bilen.

Blå linje visar vägen
Om föraren till exempel kör i dimma ska en laser projicera en tunn, blå linje som visar var vägkanten finns. Om de infraröda sensorerna upptäcker en människa eller djur på vägen under en mörkerkörning, ska systemet varna genom att måla upp konturerna på vindrutan.

Det blir möjligt genom att man täcker den vanliga vindrutan med en genomskinlig film som lyser upp när den träffas av ultraviolett ljus.

Bilarna måste också utrustas med sensorer som känner av bilens placering på vägen, förarens huvud- och ögonrörelser och en rad andra parametrar, för att inte bilden på vindrutan ska bli felaktig.

Ett annat problem som forskarna måste lösa är hur mycket information som föraren ska få från den interaktiva vindrutan. För många linjer och infraröda konturer i förarens synfält kan skapa förvirring och i stället öka risken för olyckor.

Riktar sig till äldre
Även om en sådan här vindruta skulle kunna vara en hjälp för alla förare, har GM främst haft äldre förare i tankarna när man jobbat med utvecklingen.

I USA kommer andelen invånare 65 år nästan att fördubblas de närmaste tjugo åren.

Än så länge återstår mycket arbete med det här systemet och det lär inte dyka upp på marknaden de närmaste åren.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt