Vild rush efter Tata Nano

2009-05-05 14:31  

Den indiska biltillverkaren Tata Motors gör världens övriga biltillverkare sömnlösa. På några veckor har man sålt 203 000 exemplar av den nya bilen Tata Nano. Och alla kunder har betalat i förväg!

För Tata Motors innebär det inkomster på 25 miljarder rupies, motsvarande 4 miljarder svenska kronor och företaget tackar på sin hemsida det indiska folket för att ha gett Tata Nano ett så varmt mottagande.

Pengarna är välkomna eftersom Tata Motors är hårt skuldsatt efter köpet av Jaguar och Land Rover från Ford Motor Company förra året.

Rusning till bilhallarna
Tata Nano, som beskrivs som världens billigaste bil, lanserades den 23 mars i år. Hugade kunderna fick en månad på sig att beställa, sedan stängdes bokningslistorna tills vidare.

Under den månaden hade Tata Nano 30 miljoner besökare på sin hemsida samtidigt som 1,4 miljoner spekulanter besökte återförsäljarnas bilhallar för att få en glimt av den omtalade bilen.

Tata Motors har från början sagt att tillverkningskapaciteten är begränsad på grund av förseningar med den nya fabriken. Därför valde man att begränsa bokningstiden för att väntetiden på nya bilar inte ska bli för lång.

Tata Motors har tidigare sagt att man bara klarar att tillverka 50.000 bilar i år.

De flesta valde lyxmodellen
Totalt fick Tata Motors in 203 000 fullbetalda beställningar. 20 procent av kunderna vald den enklaste bilen Nano Standard, 30 procent valde Nano CX medan 50 procent valde lyxvarianten Nano LX.

Den billigaste Nanon kostar inte mer än 100 000 rupier, vilket motsvarar 16.000 kronor.

Vem som hamnar först i kön kommer att bli föremål för ett slumpmässigt lottningsförfarande. De första 100.000 bilarna kommer att lottas ut.

Namnen på de som får sina bilar först kommer inte att offentliggöras förrän i slutet av juni och i juli börjar de första leveranserna.

Läs pressmeddelande på engelska från Tata Motors.(obs att det indiska ordet lakh i texten är slang för 100 000).

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt