Vibrationsfri dieselhoj bjuder på bamsevrid

2007-10-24 15:38  

Stor, stark och dyr. Så kan man karakterisera motorcykeln Neander, som uppges vara världens starkaste hoj. Den drivs av en tvåcylindrig turboladdad dieselmotor med vridmomentet 214 Nm vid 2600 rpm.

Motortillverkaren Neander Motors i tyska Kiel har jobbat på den stora dieselhojen i flera år. Men nu anser man att utvecklingsarbetet är avslutat och att cykeln kan serieproduceras, låt vara i mycket små serier.

Den stora dieselmotorn på 1,34 liter är en tvåcylindrig maskin med turboladdare från Garret. Maxeffekten är 112 hästar vid 4200 rpm, max vridmoment är hela 214 Nm och kommer vid 2600 rpm.

För att få bort vibrationerna från motorn är vevstakarna kopplade till dubbla, motroterande vevaxlar. Via en sexväxlad låda går kraften sedan med rem ut till bakhjulet.

Till 100 drar Neander på 4,5 sekunder. Toppfarten ligger på 220 km/h. För att göra färden behaglig finns dubbla teleskopgafflar fram och en kraftig svinggaffel bak.

Från och med den här månaden finns motorcykeln till beställning. För nöjet att få tanka diesel i den 14 liter stora tanken och sedan rulla iväg till dieselknatter får man punga ut med 875000 kronor.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt