Fordon

"Vi förväntar oss en batterirevolution för skepp"

Världens första batteridrivna kryssningsskepp. Foto: Hurtigrutten

Hurtigruttens "Roald Amundsen" är det första kryssningsfartyget med hybriddrivlina. Tack vare batteridrift ska utsläppen minskas med 20 procent.

Publicerad

Elektrifieringen går i rasande fart och nu meddelar reseoperatören Hurtigrutten att jungfrufärden med världens första batteridrivna expeditionsskepp ska påbörjas. Skeppet, som döpts efter den norska utforskaren Roald Amundsen, kommer att stäva mot Arktis nu i vecka. Efter en drygt tre månader lång resa kommer det i oktober att nå Antarktis.

Det spännande med Roald Amundsen är dock inte rutten – utan drivlinan. För med ombord finns det en rejäl trave batterier.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här