- Vi bygger alla bilar på samma plattform

2010-08-24 23:00  
Saabchefen Jan-Åke Jonsson blev Jan Åke när han flyttade tillbaka till Sverige från USA. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix

Tillverkningen av Saab 9-4X ska flyttas från Mexiko till Trollhättan när Saab i framtiden bygger alla modeller på samma tekniska plattform. Det avslöjar Jan Åke Jonsson, chef för Saab Automobile, i en exklusiv intervju.

<p><b>* Vad är fördelen med att inte längre ingå i General Motors?</b></p> <p>- Du kan själv bestämma och prioritera. Vi väljer det som är bäst för Saab. Vi styr över vilka bilar vi ska ha och när vi ska byta modell. Vi bestämmer vilken teknik och vilka samarbetspartner vi ska ha.</p> <p><b>* Fanns det inga fördelar med att vara en del av GM?</b></p> <p>- GM har byggt upp en otrolig infrastruktur i produktion och på utvecklingssidan som nu är vårt. Produktionsanläggningar, krocklaboratorium, klimattunnel och vindtunnel. </p> <p><b>* Är inte litenheten ett problem?</b></p> <p>- Jag ser det som en styrka. Vi kan snabbt fatta beslut. Victor (Muller) och jag kan ta stora beslut på ett par minuter. </p> <p><b>* Får du köpa allra senaste tekniken av stora underleverantörer eller andra biltillverkare?</b></p> <p>- Om man verkligen vill ha koll på hur en ny teknik tas emot och hur den installeras i en ny bil, så är en liten tillverkare ofta mer intressant. Om man tittar på de samarbetsformer som finns så har det blivit som på it-sidan med större öppenhet och fler standardiserade komponenter.</p> <p><b>* Ni har nyligen börjat sälja nya 9-5, hur ser prognosen ut?</b></p> <p>- Vi förväntar oss 40 000-45 000 bilar i genomsnittlig årstakt, inklusive kombin.</p> <p>- Nästa generation 9-3 tror vi ska ligga på 70 000 i snitt. Ovanpå det har vi nya 9-4X som vi tror ska ligga mellan 13 000 och 15 000. </p> <p><b>* Går ni runt på de siffrorna?</b></p> <p>- Ja. Vi kan dimensionera verktyg, maskiner och personal för den verksamheten. Vi har en break even-point på ungefär 85 000 bilar när alla nya bilarna är på plats. Då har du en bra lönsamhet med 120?000 bilar per år.</p> <p>- Vår utmaning är att skaffa en mindre bil som drar in yngre köpare, singlar eller unga par. </p> <p><b>* Hur ska ni få råd med att utveckla alla nya modeller?</b></p> <p>- Vi utvecklar dagens 9-3-arkitektur till en ny och modern arkitektur. Från samma arkitektur utvecklar vi nästa generation 9-5 och 9-4X. </p> <p>- Nya 9-3-arkitekturen har mer flexibilitet för storleken på bil. Då får man synergieffekter med låga investeringskostnader.</p> <p><b>* Och ni kan plocka hem tillverkningen av nästa 9-4X till Trollhättan?</b></p> <p>- Absolut!</p> <p><b>* Spyker är ekonomiskt en svag ägare. Finns det någon i kulissen som kan skjuta till kapital?</b></p> <p>- Säg att vi verkligen vill göra en Saab 9-2, då måste vi ha kapital för detta. Och då måste vi fundera hur vi ska få fram det kapitalet. Går det bra för oss tror jag det är många som vill investera i Saab.</p> <p><b>* Spyker har visat stora förluster och har tagit lån till höga räntor. Vad hindrar att Saabs kassa används för att rädda Spyker?</b></p> <p>- Allt inom Saab är inom en enorm ringmur. Det finns inga möjligheter att flytta pengar från Saab till Spyker. Riksgälden får varje månad en rapport och med Europeiska Investeringsbanken går vi varje kvartal igenom varje projekt. Och så har vi en kontraktsrelation med GM.</p> <p><b>* Var står Saab om tio år?</b></p> <p>- Vi är fortfarande ett självständigt bolag med ett starkt varumärke. Stabilt och lönsamt.</p> <p><b>* Hur många bilar säljer ni?</b></p> <p>- Vi ligger kring 150 000 per år.</p>

Så förvandlades Jan-Åke till Jan Åk

När Jan Åke Jonsson flyttade tillbaka till Sverige 2002, efter några år inom GM-koncernen, anmälde han sig till skattemyndigheten i Göteborg.

Här förklarade en tjänsteman att Jan-Åke Jonsson inte fanns i rullorna, däremot en Jan Åke utan bindestreck.

- Jag försökte reda ut det där med mina föräldrar, men fick ingen riktig klarhet i frågan, förklarar Jan Åke Jonsson.

Så han rättade sig efter skatteverket och skriver numera sitt förnamn utan bindestreck.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt