Vespa släpper elscooter med räckvidd på 10 mil

2018-08-28 10:01  

Nu sparkar Vespa igång tillverkningen av sin Elettrica som kommer att börja säljas i Europa under oktober månad.

Elmotorn har en maxeffekt på 4 kW och ska enligt Vespa själva ge en prestanda ”vida överlägsen en traditionell 50-kubiks scooter”.

Vespas moderbolag Piaggio har inte gått ut med någon exakt batterikapacitet men säger att Elettrica kommer att få en maximal räckvidd på 100 kilometer och att scootern kan få full laddning på fyra timmar från ett vanligt vägguttag. Batteriet ska klara av att behålla över 80 procent av kapaciteten upp till 1 000 laddcykler.

Scootern har två körlägen: eco och power. Det förstnämnda drar ned accelerationen och begränsar hastigheten till 30 kilometer i timmen för att öka räckvidden. Var topphastigheten hamnar i powerläget är än så länge oklart.

Läs mer: Finländarna bakom ”havets Tesla” har sålt sin första elbåt

Elettrica kommer också att vara lite smartare än snittscootern där ute, lovar Vespa. Precis som på en modern bil har scootern en pekskärm (4,3 tum) och det går att koppla upp mobilen mot fordonet för att svara i telefon eller dra på Spotify för att lyfta stämningen på morgonpendlingen.

Elettrica går i produktion under september och kommer att börja säljas på den europeiska marknaden i oktober. Var prislappen hamnar vet vi inte, men Piaggio säger att den kommer att ligga i nivå med bolagets premiumscootrar. Det borde betyda någonstans norr om 50 000 kronor i Sverige, betydligt dyrare än konkurrenter som inhemska Vessla.

Läs mer: Jaguar konverterar E-type till el

Företaget ritar också på en hybridversion som kommer att heta Elettrica X och ha en liten bensinmotor och en treliterstank. Den ska ha en total räckvidd på upp till 200 kilometer, varav 50 går på ren el.

Vespa Eletricca

Räckvidd: Upp till 100 kilometer.

Tid till full laddning: 4 timmar.

Maxeffekt: 4 kW.

Vridmoment: Över 200 Nm.

Livslängd: Batteriet ska hålla en kapacitet på över 80 procent över 1 000 laddcykler. Det motsvarar cirka 50 000 - 70 000 kilometer eller 10 års normal körning.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt