Verkligaste simulatorn finns i Linköping

2013-02-05 06:45 Linda Nohrstedt  
VTI:s körsimulator Sim III har kopplats ihop med verkliga bilar. Foto: Hejdlösa bilder

Genom att koppla ihop en körsimulator med verkliga bilar har världens kanske mest realistiska körsimulator skapats i Linköping.

-Vi kommer allt närmare verklig körning, utan att behöva ge oss ut i trafiken, säger Per Öberg, forskare på Fordonslaboratoriet vid Linköpings universitet, i ett pressmeddelande.

Körsimulatorn Sim III på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har via en optisk länk kopplats ihop med de bilar som står i Fordonslaboratoriet på Linköpings universitet.

Det öppnar helt nya möjligheter för att testa och provköra till exempel hybridbilar och få svar på frågor om bränsleförbrukning, hur styrsystem samverkar, hur kyl- och värmesystem kan bli så effektiva som möjligt och i vilka lägen det är mest effektivt att använda olika typer av motorer.

-Att koppla ihop simulatorn med en riktig bil gör att vi kan genomföra studier som tidigare inte var möjliga, säger Anders Andersson, forskningsingenjör på VTI, i pressmeddelandet.

Den bil som ska testas förses med dynamometrar vid drivaxlarna och en pedalrobot. Dynamometrarna ger precis den tröghet som däcken skulle ha känt av på olika underlag och väglutningar.

Pedalroboten har två ställdon, ett som styr gasen och ett som styr bromsen. När föraren i simulatorn trycker på bromsen, trycker roboten exakt lika mycket på bromsen i bilen i labbet.

Hastighet och andra värden överförs lika snabbt tillbaka till simulatorn hos VTI.

-På det här viset kan man provköra och jämföra många olika bilar eller drivlinor och det tar inte mer än 15-30 minuter att flytta över utrustningen till en annan bil. Vi kan också utföra experiment som skulle vara direkt trafikfarliga utanför laboratoriet, säger Per Öberg.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS