Vattenfall: Snabbladda elbil inte ett normalbeteende

2015-02-20 06:39  

Det blev ett ramaskri när Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar i februari. Men båda företagen vill lugna ned känslorna och manar till förnuft.

- Man måste tänka på ett annat sätt än när man kör bensin- eller dieselbil. Man åker inte till macken och snabbtankar el i 20 minuter varje dag. "Macken" har man hemma och bilen tankas när man sover, säger Mattias Tingvall, affärsutvecklingschef på Vattenfall.

Skulle man enbart snabbladda sin elbil blir det lika dyrt som att köra en bensin- eller dieselbil. Men den som laddar hemma eller på jobbet och bara snabbladdar i nödfall kör sin elbil 60-70 procent billigare än en bensin- eller dieselbil.

- Vi har flera exempel som bekräftar att den tumregeln gäller. Den som åker med sin elbil fram och tillbaka till jobbet på veckorna klarar sig med hemmaladdning. Om man sedan gör längre turer, till landet till exempel, 25 gånger om året så behöver man kanske snabbladda för tio mils extra körning. Då stannar bränslekostnaden för elbilen på 6 200 kronor jämfört med 19 200 för dieselbilen, säger Mattias Tingvall.

Att Vattenfall och Fortum nu börjar ta betalt för snabbladdning innebär att det nu etableras en prisnivå i Sverige för snabbladdning. Den ligger i nivå med vad det kostar i Norge och Danmark men är billigare än i Nederländerna.

- Jag vill än en gång påpeka att snabbladdning inte ska betraktas som ett normalbeteende. Det är en dyr teknik där ägaren av laddstationen måste kunna ta betalt. Normalbeteendet ska vara att ladda hemma. I dag är det villaägarna som kan göra det, men förr eller senare kommer också fastighetsägare och bostadsrättsföreningar i centrala lägen att installera normalladdare utomhus och i garage, säger Mattias Tingvall.

Varför tar ni betalt per minut och inte per tankad kWh?

- Vi vill att det ska vara ruljans vid snabbladdarna. Det ska inte ses som en parkeringsplats. Då fyller de inte sin funktion. En tidsbaserad tariff är därför att föredra, säger Mattias Tingvall.

En ren elbil är gjord för att kunna tillgodogöra sig upp till 50 kW effekt och fylla upp sitt batteri till 80 procent på mindre än 30 minuter. Att fortsätta att fylla upp till 100 procent tar förhållandevis lång tid och är inte meningsfullt, menar experterna.

- Skulle vi haft pris per kWh skulle det uppmuntrat till att även ladda de sista 20 procenten. Det tar längre tid och tillgängligheten på snabbladdaren hade då minskat, säger Mattias Tingvall.

Samma sak gäller för laddhybrider som har små batterier som inte kan ta emot 50 kW och därmed inte kan tillgodogöra sig snabbladdningseffekten. Populära Mitsubishi Outlander har ett batteri som bar kan ta ut runt 16 kW från laddaren och får därför en lägre mängd kWh på 30 minuter.

Med ett kWh-pris skulle det kunna bli billigare för en laddhybridbil att stå och "snabbladda" än att betala parkeringsavgift. Så har både Vattenfall och Fortum resonerat.

- Laddhybrider är bra men de behöver inte snabbladda, säger Mattias Tingvall.

Kan en Tesla tanka hos er?

- Ja det kan den, men det är inte heller optimalt. Tesla har en egen standard som bara fungerar fullt ut med Teslas egna snabbladdare. En Tesla Model S med enkelladdare kan bara ta emot 11 kW av de 50 kW som vår snabbladdare har. Med en dubbelladdaren 22 kW. Förhoppningsvis kommer Teslas Chademo-adapter till Europa och då kan även en Teslabil ladda vid full effekt från vår station, säger Mattias Tingvall.

Också Fortum har reagerat på Ny Tekniks artiklar och lagt upp ett klargörande på sin hemsida.

- Snabbladdaren är en extra tjänst att fylla på när du behöver och måste ladda - inte för att rädda plånboken. Våra erfarenheter från Norge visar att snittkunden laddar 15 minuter på en snabbladdare, skriver Markus Hökfelt, nordisk ansvarig för Fortum Charge & Drive, i artikeln på Fortums sajt.

Han tar också upp prissättningen per minut som ett sätt att få ruljans vid snabbstationerna.

- Prissättningen behöver vara så pass attraktiv att en ren elbilsförare, som måste tanka för att komma vidare, tycker att det är helt ok, samtidigt som laddhybrider inte utnyttjar tillfället till en stunds gratis parkering. Det finns ingen egentligt behov att snabbladda en laddhybrid för det går i själva verket väldigt långsamt, skriver Markus Hökfelt.

Fortum samarbetar med Nissan, Preem och McDonalds och Vattenfall med Stockholm stad, Taxi Stockholm och Max.

Fortums projekt Charge & Drive omfattar 20 snabbladdningsstationer i Sverige utefter Europavägarna.

Vattenfall har just nu sju snabbladdare i Stockholm, Uppsala och på Arlandas taxiområde och kommer att ha ytterligare fem inom en månad.



Följ Ny Teknik på Facebook!

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt