Vattenfall bygger laddnät för elbilar

2014-09-12 13:08  

Vattenfall säger sig ta första steg för att "elektrifiera vägtransporterna". Energikoncernen inviger tre snabbladdningsstationer för elbilar.

Statliga Vattenfall invigde på fredagen tre stycken stationer där man kan snabbladda sina elbilar. Det senare innebär att man på cirka en halvtimme laddar bilens batteri till uppemot 80 procent.

Sedan tidigare har Vattenfall och Tyresö kommun en liknande snabbladdningsstation i Tyresö.

De nya stationerna finns vid Zinkensdamm på Söder och vid Gärdet i Stockholm, samt i Solna.

Ytterligare sju stationer planeras att bli klara i huvudstadsområdet innan året är slut. Utbyggnaden sker i samarbete med Stockholms stad.

I början kommer det att vara gratis att ladda sin elbil, uppger Vattenfall. Sedan ska bolaget börja ta betalt. Man uppger att laddningskostnaden kommer att ligga under de aktuella priser som gäller för att köra bensin- och dieselbilar.

Vattenfall påpekar i ett pressmeddelande att man för hundra år sedan elektrifierade järnvägen. Nu vill man också att fordonen på våra vägar ska bli gå på el.

Snabbladdarens likriktare omvandlar elnätets växelström

*Att installera en snabbladdare kostar mellan 300 000 och 800 000 kronor. Kostnaden påverkas bland annat av effekten och av hur mycket mark- och elarbeten som behöver utföras.

*Dagens snabbladdare ger effekter på 50 till 120 kilowatt. De laddar elbilens batteri till 80–90 procent på upp till 30 minuter.

*I snabbladdaren finns en likriktare som omvandlar elnätets 3-fasiga 400 volt växelström till 125 ampere likström.

*Snabbladdaren kommunicerar även med bilen, bland annat för att säkerställa att bilen är redo att ta emot laddning.

*När elbilen laddas i ett vanligt eluttag omvandlar i stället en likriktare i bilen växelströmmen till likström.

Källa: Powercircle

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt