Vatten i mobilen släcker bilens törst

2010-06-21 14:24  
Droppar runt glaset i Iphonefönstret

Med hjälp av en ny app för Iphone kan du minska bränsleförbrukningen med tio procent. Placera telefonen på synlig plats i bilen och få en visuell återkoppling till ditt körsätt. Dessutom mäter telefonen körsträcka och hastighet.

Tanken är att appen ska fungera som om ett glas med vatten på instrumentpanelen.  Man måste då köra så att vattnet inte skvalpar ut, det vill säga med måttliga accelerationer och få inbromsningar. I stadstrafik är det alltså framförhållning som gäller.


Men i stället för ett verkligt glas vatten utnyttjar appen Iphones (och även Ipads) inbyggda accelerometer och positioneringssystem. Som visuell hjälp finns en bild av ett vattenglas ovanifrån där ”oförsiktig” körning genast resulterar i vattendroppar på skärmen. Ju hetsigare körning desto mer spill.


Appen anger kontinuerligt hur många centiliter som spills ut. Det finns också en kartfunktion där man i efterhand kan se var körningen har varit som hetsigast.


Föraren kan föra in resultaten på en webbsida för att se hur mycket bränsle som sparats samt diskutera ”vattenglaset” på Facebook.


Appen har utvecklats av Toyota i Sverige, men kan användas av alla Iphone-ägare, oberoende av vilken bil de kör. I veckan ska Toyota dela ut 60 000 glas vatten vid infarterna till Stockholm, Göteborg och Malmö för att göra reklam för appen.


-Vi har i många år jobbat med bilarnas teknik för att få ner bränsleförbrukningen. Nu vill vi också jobba med förarnas attityder, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige.


Appen finns än så länge bara för Iphone (och därmed även Ipad) men ska så småningom också anpassas för telefoner med operativsystemet Android. Den heter ”a glass of water”, vilket också är namnet på den internationella webbplatsen.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt