Vätgaswankel sätter snurr på elhybrid

2009-03-26 14:20  
Mazda Premacy Hydrogen Hybrid

Mazda börjar idag hyra ut en hybridversion av personbilen Premacy. En vätgasdriven wankelmotor driver generatorn som ger elmotorn ström.

Drivsystemet består av en rotationsmotor av wankeltyp som kan köras både på vätgas och bensin. Explosionsmotorn driver en generator som ger ström till en växelströmsmotor. Strömmen lagras i ett litium-jonbatteri. Maxeffekten är 110 kW.

Premacy Hydrogen RE Hybrid är en seriehybrid, det vill säga den drivs alltid av elmotorn.

Vätgasen lagras i en tank vid trycket 35 MPa. Vätgasförrådet i bilen räcker för en färd på 200 km.

Bilen är en del av Mazdas program zoom-zzom, som går ut på att ta fram bilar som är roliga att köra samtidigt som man tar hänsyn till miljö och säkerhet.

De första exemplaren ska hyras ut till japanska myndigheter och företag som verkar inom energisektorn.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt