Fordon

Vätgasplanets framsteg – första flygningen mellan två flygplatser

H2Fly:s demonstrator HY4 tar bara fyra personer, men inom några år ska H2Fly erbjuda elflygplan med plats för 40. Foto: H2Fly

Tyska H2Fly satsar på vätgas och bränsleceller. Nu har deras demonstrator genomfört den första flygningen mellan två kommersiella flygplatser. 

Publicerad

H2Fly grundades 2015 av fem ingenjörer från Deutsches Zentrum für Luft‑ und Raumfahrt och universitetet i Ulm. I samarbete med Deutsche Aircraft har bolaget arbetat med ett system för att konvertera en Dornier 328 till eldrift med vätgasdrivna bränsleceller.   

Dornier-modellen har plats för 40 personer och målet är att respektive elmotor ska kunna producera 1 500 kW. 2021 utlovade H2Fly att samarbetet ska leverera ett fungerande vätgasdrivet passagerarflygplan inom fyra år – och nu har de tagit ett steg på vägen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här