Varumärkesfrågan bör lösas ”inom familjen”

2012-01-23 13:16  

- Saabfamiljen är en fin gammal familj med stark släktkänsla. Frågan om Saabnamnet bör lösas inom familjen, säger konkursförvaltaren Kent Hägglund som hanterar varumärkesfrågan i Saabkonkursen.

För två veckor sedan utsåg tingsrätten i Vänersborg en tredje konkursförvaltare, Kent Hägglund på Advokatfirma DLA Nordic, vid sidan av de två Göteborgsbaserade konkursförvaltarna Hans Bergqvist på Delphi och Anne-Marie Pouteaux på Wistrand.

Kent Hägglund har fått ansvar för frågor som rör varumärket Saab, figurmärket Gripen och firmadominanten Saab och kringliggande frågor.

Rätten av använda namnet Saab och tillhörande symboler regleras av ett trepartsavtal mellan flygkoncernen Saab, lastbilstillverkaren Scania och personbilsföretaget Saab Automobile.

- Det här är en mycket komplex situation med många avtal som reglerar varumärkesfrågan. Jag representerar i den här frågan Saab Automobile, säger Kent Hägglund till Ny Teknik.

Kent Hägglund samarbetar med de övriga två konkursförvaltarna men har ett självständigt uppdrag att hantera namnrättigheterna när konkursboets tillgångar ska avyttras.

- Vår uppfattning är att helheten i konkursboet är mer värt än delarna. Min utgångspunkt är att varumärket följer med till en ny ägare av Saab Automobile. Men som sagt, det här bör lösas ”inom familjen”, säger Kent Hägglund till Ny Teknik.

Har General Motors någon rätt till Saabs varumärke och symboler?

- Nej, GM har inget med detta att göra, säger Kent Hägglund.

Namnproblemen började när bildivisionen inom dåvarande Saab Scania knoppades av i Saab Automobile AB och den amerikanska biljätten General Motors gick in som hälftenägare 1990.

Fem år senare splittrades Saab Scania två bolag – Saab AB med flyg- och försvar och Scania AB med lastbilar.

Ytterligare fem år senare tog General Motors helt över ägandet i Saab Automobile.

Avtalen mellan de tre parterna reglerar de rättigheter, skyldigheter och det ansvar som var och en har för att skydda namnet och hjälpas åt och bygga varumärket.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt