Fordon

Vart tog Saabs utvecklare vägen?

En fick jobb i Peking, 700 i Trollhättan och Göteborg.

Efter Saabs konkurs var det många som blev av med sina jobb. Däribland nästan 1 500 tjänstemän, varav uppskattningsvis över hälften ingenjörer. Volvo sökte folk, men väntades inte anställa alla.

Så vart skulle de ta vägen? Till Kina, Tyskland eller Sydkorea?

Många av de svenska utvecklarna har jobbat med säkerhet, miljö och kvalitet.

– Och det är en attraktiv kompetens i många länder, säger Martin Sköld, fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Men det är inte många från Saab som nappat på ett jobb utomlands. Populäraste stad utanför Sverige för de tidigare Saab-anställda är Oslo. Där arbetar 15 personer. Bara fyra arbetar i Shanghai och en i Peking, enligt Trygghetsrådets statistik.

Ungefär 700 av tjänstemännen hittade sin nya anställning på närmare håll, i Trollhättan och Göteborg.

– Det har inte varit någon flykt utomlands. Många hade två tre jobb på hemmaplan att välja mellan, säger Jonas Björkman, regionchef på Trygghetsrådet i Västsverige.