Fordon

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Konvertering till elbil är som en hjärttransplantation. När motorn rivs ut får bilens alla system spel. Elsystemet måste konstrueras så att alla egenskaper återställs. Foto: Timo Julku/Öresundskraft
Battericellerna som Electroengine använder är väsentligt mycket större än traditionella, runda litium-jon-celler. Varje cell har en effekt på 74 watt.
Electroengines elmotor är liten och platt men ger 100 hästkrafter per motor.
Jacek Bielawski, teknik- och utvecklingschef på Electroengine.
Christer Wikner, ansvarig för strategi och affärsutveckling på Electroengine.

En fyrhjulsdriven svartlackerad Volvo C70 med fyra elmotorer på sammanlagt 400 hästkrafter. Det är Sveriges svar på den amerikanska elsportbilen Tesla Roadster.

Publicerad

- Vår C70 4WDD är en prototyp. Vi är inga bilbyggare. Vi är ett utvecklingsföretag. Men vi vill visa vilka möjligheter det finns att bygga en elbil på vårt sätt med elmotorer som driver varje hjul.

Det säger Jacek Bielawski, teknikchef på Uppsalaföretaget Electroengine, och Christer Wiikner, strategi- och utvecklingschef till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här