Fordon

Varnar för kamremshaveri – ”Dålig motorkonstruktion”

Volvo V70, en av de bilar med den femcylindriga dieselmotorn som enligt Motormännen har en bristfällig konstruktion. Foto: Volvo Cars

En havererad drivrem på Volvobilar kan leda till ett betydligt allvarligare kamremsbrott. Motormännen uppmanar nu drabbade Volvoägare att söka ersättning.

Publicerad

Drivremmen, eller multiremmen, används för att driva en rad funktioner på bilar, bland annat generator, luftkonditionering och styrservopump. En havererad multirem måste naturligtvis bytas omgående – men den behöver inte betyda några problem. Raka motsatsen gäller för en brusten kamrem. Kamremmen styr motorns ventiler och går den sönder kommer kolvarna att krocka med ventilerna. Ett komplett motorbyte är oftast det som väntar den drabbade.

Konsumentorganisationen Motormännens riksförbund går nu ut med en varning till Volvoägare. Multiremmen har i vissa fall gått av och trasslat in sig i kamremmen med haveri som följd: ”Det som är särskilt problematiskt i Volvos modeller är att den trasiga drivremmen riskerar att komma i kontakt med kamremmen, på grund av att kamremmen inte sitter helt skyddad” skriver organisationen och menar att ”ett mindre fel ger upphov till följdfel som kostar så mycket att åtgärda är ovanligt och knappast något som en bilägare förväntar sig”. Den kallar motorkonstruktionen ”bristfällig” och ”dålig”, och syftar då på utformningen av plasthöljet som ska skydda kamremmen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här